glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Ovengebakken Donuts

Een reactie plaatsen

Een donutreceptje, gewoon omdat ik het leuk vind 🙂

Dit kun je een ‘natuurdonut’ noemen, maar dan iets gezonder omdat ze niet in olie gebakken worden.

Ik gebruikte een mengeling van Sofie om te bestrooien en die is best wel lekker.  Je hebt er verschillende smaken in, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Amaretto Mix, welke je op de foto’s kunt zien (http://www.sofiedumont.be/producten/sweet-mix/)….

Maar hagelslag of suikerkorreltjes of…. Alles kan, zolang het maar glutenvrij is 😀

Foto 26-01-15 13 48 41

Ingrediënten

  • 2 cups meelmengeling
  • 1 EL fiberhusk
  • 2/3 cup palm- of kokosbloemsuiker
  • 2 thl bakpoeder
  • 2 eieren
  • 3/4 cup kokosmelk
  • 2 EL appelazijn
  • snuif zeezout
  • 1/4 thl  nootmuskaat

Glazuur

  • 1 cup poedersuiker (tip : kokosbloemsuiker heel fijn malen en je bekomt een gezonde versie van bloemsuiker, maar het glazuur is dan iets donkerder gekleurd)
  • 1 thl vanille extract
  • 1 thl kokosmelk
  • optioneel : versiering naar keuze

Foto 26-01-15 13 38 39

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 200°C
  2. Vet een donutpan (of muffinpan) in
  3. Meng meel, suiker, bakpoeder, zout en nootmuskaat
  4. Voeg hierbij de eieren en meng
  5. Doe er de kokosmelk en appelazijn bij en meng alles met een lepel of klopper tot een homogeen deeg
  6. Laat het deeg een vijftal minuten rusten
  7. Met een ijsschep vul je de vormpjes (of met een lepel vullen tot net onder de rand)
  8. Maak je handen lichtjes nat en maak de bovenkant van de donuts egaal
  9. Bak ca 10 minuten, of tot ze goudbruin zijn en lichtjes terugveren bij aanraking
  10. Haal uit de oven en laat  zeker tien minuten afkoelen in de vorm, vooraleer je ze verder laat koelen op een rek

 

Glazuur

  1. Neem poedersuiker, voeg vanille extract toe, meng goed.
  2. Voeg een thl kokosmelk toe en meng tot je een zacht en werkbaar glazuur bekomt. Voeg een iets meer melk toe als dat nodig is.
  3. Doe glazuur op de afgekoelde donuts en versier meteen.
  4. Laat glazuur opstijven.

 

De donuts zijn het lekkerst als je ze op dezelfde dag eet!

Bron : https://skinnysweetsdaily.com/best-baked-donuts-ever/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

