glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pizzabrood

Een reactie plaatsen

Ik vind pizza eigenlijk altijd lekker, al heb ik daar eigenlijk niet zo’n positieve herinneringen aan…. Ik heb me jarenlang afgevragd hoe iemand erin slaagde om zo’n immens grote pizza te verorberen, zonder daarna als een ballon ergens neer te ploffen en dagen geen honger meer te hebben….

De laatste keer dat ik een heuse Italiaan bezocht en er een lekker geurende en ogende pizza voor me kreeg, had ik na een halve punt eigenlijk al helemaal geen honger meer en kon maar niet begrijpen hoe dat toch kwam, daar ik op voorhand een reuzenhonger had!

Mijn tafelgenoot kreeg met gemak de hele pizza op (of zo herinner ik het me in elk geval)… Jaren later, toen de diagnose ‘coeliakie’ viel, vielen ook heel wat puzzelstukjes in elkaar….

Maar… Ik vind pizza nog altijd heerlijk ruiken en best wel lekker én nu kan ik ook wel van meer dan een punt genieten zonder last erna 🙂

Nu ja, een pizzabodem uitrollen vergt wel eens net ietsje teveel moeite en/of tijd en dus bedacht ik dat je het net zo goed met een broodbodem moest kunnen maken.  Zo gezegd zo gedaan en ja hoor, het is best simpel! 😉

Foto 16-01-15 16 41 44

Brood/bodem

Ingrediënten

  • 225 g Meelmengeling (bv. http://wp.me/p49Zsn-yr)
  • 160 ml lauw water
  • 5 g droge gist
  • 1 eetlepel olie
  • Flinke snuifje zout
  • 1 EL fiberhusk

Werkwijze

  1. Meng meel en gist en voeg dan de andere ingrediënten toe
  2. Goed kneden
  3. ‘Trek’ hiervan, niet al te grote, stukken van en schik die op een ronde bakvorm (of andere vorm).
  4. Laat 20 min. rusten
  5. Bak 10 min. op 200°C

Foto 16-01-15 16 46 29

Intussen kun je alle beleg klaarmaken, zodat je het pizzabrood meteen kunt beleggen als het uit de oven komt.

Ik nam een tomatenpuree met kruiden, belegde het met mozarella, hesp, salami, zoete paprika in fijne reepjes, pizzakruiden en een ruime laag gemalen kaas.

Dit alles mag een beetje tussen de bodem in lopen… je hoeft echt niet voorzichtig te zijn of uit te kijken of alles gelijkmatig verdeeld is. 😉

Bak dit alles in 20 minuten af op 200°C

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

