glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

AmandelZandkoekjes

Een reactie plaatsen

Op zoek naar een lekker koekje bij de koffie of wil je de kinderen even extra verwennen?  Probeer dan dit receptje uit!  Ik beloof je dat je succes zult hebben en je kunt naar hartelust of wens de vormpjes maken die je zelf graag wil, of laat de kinderen hierover beslissen 😉

Het aangename aan deze koekjes is dat je het deeg gerust een tijd op voorhand kunt klaarmaken, zelfs een voorraadje van kunt invriezen voor later gebruik.  Op die manier hoef je niet ineens het hele recept te bakken en dus een snelle optie voor onverwachts bezoek of voor de plotse trek 🙂

Iemand noemde deze koekjes ‘perfect voor bij de koffie’ en zo beschouw ik ze intussen zelf ook. 😀

Foto 18-01-15 15 57 50

Ingrediënten

  • 330 g meel
  • 130 g boter
  • 2/3 cup suiker (bv. mengeling kokosbloemsuiker en gewone suiker)
  • 1 EL amandelextract
  • 1 thl vanille extract
  • snuifje zout

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. In een grote mengkom mix je boter, suiker, zout en extracten samen
  3. Voeg hierbij het meel toe en meng tot je een zachte, samenhangende bal bekomt.  Laat het deeg een uurtje op een koele plaats rusten.
  4. Rol een deel van het deeg uit op een bebloemd oppervlak.  Voor rechthoekige koekjes snij je de kanten van de deeglap best bij. Zo ga je verder tot alle deeg verwerkt is.
  5. Met behulp van een pizzames (roller) of met een mes snij je rechthoekige vormen uit.
  6. Leg de koekjes op een met bakpapier belegde bakplaat.
  7. Met een vork kun je er desgewenst gaatjes inprikken… omdat het mooi oogt 😉
  8. Bak gedurende ca 15 minuten of tot ze goudbruin zijn.  Laat ze hierna een tiental minuten op de bakplaat afkoelen zodat ze een beetje kunnen uitharden.
  9. Laat verder koelen op een rooster.

Foto 16-01-15 18 26 35

bron : http://namelymarly.com/chocolate-dipped-shortbread-cookies/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

