glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Perenpudding

Een reactie plaatsen

Peren vind ik heerlijk, maar ik heb ze het liefst als ze nog knapperig en vrij hard zijn.  Ik ben niet de enige hier in huis die ze enkel eet als ze ‘vers’ zijn.  Hierdoor blijven er al eens een paar exemplaren in de fruitschaal liggen tot ze overrijp zijn geworden.

Deze keer bedacht ik dit te voorkomen door ze in gebak te verwerken, met lekker veel kaneel erbij.  Ik kon het als het ware al proeven, maar  in de praktijk had ik iets meer tijd nodig om te bedenken hoe ik dit zou bekomen. 😀

Toch werd het een supersimpel en snel recept én je kunt er snel van eten ook nog 😉 …. Warme perentaart met vanille, klinkt als muziek in mijn oren!

Dit is een receptje om bij de hand te houden voor een plotse trek.  Je kunt zeker variëren met fruitsoorten, ideaal om seizoensgebonden en aan ieders smaak aan te passen dus 🙂

2015-03-16 13.47.42

Ingrediënten

  • 1 cup kokosbloemsuiker (of andere)
  • 1 ei
  • 1/4 cup gesmolten boter
  • 3 peren, in blokjes gesneden
  • 1 cup bloem
  • 2 theelepels Kaneel, nootmuskaat, koekkruiden,…. naar smaak
  • 1 theelepel bakpoeder
  • snuifje zout
  • optioneel ahornstroop of rijststroop

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Meng alle ingrediënten tot een vloeiend beslag
  3. Voeg als laatste de perenstukjes toe
  4. Stort in een cakecorm
  5. Bestrooi met wat kaneel en besprenkel met ahornsiroop
  6. Bak 45 min. in het midden van de oven
  7. Laat even afkoelen in de vorm
  8. Serveer warm met bv. een bol vanille ijs of vanillesaus of laat afkoelen en eet hem ‘puur’
  9. Bewaar in een luchtdichte doos in de koelkast

2015-03-16 13.45.55

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

