glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kersenbrownie

Een reactie plaatsen

Vinden jullie brownies ook altijd lekker?  Ik in elk geval wel 😉

Wisten jullie dat brownies ook nog eens heel snel en gemakkelijk te maken zijn?

Maar, ik hou van variatie en dus probeer ik nog altijd variaties die lekker en bijzonder genoeg zijn om te verrassen.

Fruit en chocolade combineert lekker, maar de ene fruitsoort al beter dan de andere.  Ik heb uiteraard mijn voorkeuren en één daarvan zijn kersen.  Zalig! 😀

2015-03-25 12.57.42 HDRIngrediënten

  • 200 g meel (Schär C, rijstmeel, ketanmeel)
  • 60 g cacaopoeder (bv Kwatta)
  • 4 eieren
  • 300 g (kokosbloem)suiker
  • 200 g zachte boter
  • 1 thl bakpoeder
  • snuif zout
  • Kersen op sap
  • 1 EL Agar-Agar (of arrowroot of maïzena)

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 175°C
  2. Meng meel,cacao, zout en bakpoeder
  3. In een andere kom klop je eieren, boter en suiker romig
  4. Spatel voorzichtig het meelmengsel onder het eimengsel, tot je een egaal, glad beslag bekomt
  5. Neem een ingevette brownieschotel of rechthoekige bakschaal en stort het beslag hierin
  6. Warm de kersen in een deel van het sap
  7. Voeg bij de rest van het kersensap de arrowroot of maïzena en klop die goed
  8. Wanneer de kersen koken, voeg je er het sap bij.  Meng dit alles goed, zodat je geen klonters krijgt.
  9. Laat dit enkele minuten doorkoken tot het lichtjes ingedikt is.  Laat even afkoelen tot lauwwarm.
  10. Verdeel het kersenmengsel over het browniebeslag
  11. Bak in het midden van de oven gedurende ca 30 minuten.  Het midden van de brownie mag nog een beetje ‘nat’ zijn.
  12. Laat afkoelen en verdeel dan in porties

 

Eet smakelijk! 🙂

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

