glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kersenbroodjes

Een reactie plaatsen

Zin in iets speciaals op zondagmorgen?  Wat denk je van deze broodjes?  Misschien kan ik ze ook koffiekoeken noemen, want daar lijken ze toch ook een beetje op, vind je niet?

Ik ging experimenteren en het eindresultaat is uiteindelijk nog beter geworden dan ik had verwacht 😀  In dit geval kon ik het natuurlijk niet nalaten dit met jullie te delen.

Het voordeel bij dit recept, is dat je op voorhand  het deeg kunt maken en pas de volgende dag (of verdeeld over een paar dagen) kunt gaan verwerken.  Het wordt immers beter als het een tijd in de koelkast heeft gestaan.

2015-03-02 16.47.50

Ingrediënten

  • 15 g droge gist
  • 120 ml lauwwarme melk
  • 6 cups meelmengeling
  • 1 EL Fiberhusk
  • 1/3 cup suiker
  • snuif zout
  • 1 cup harde boter in blokjes
  • 350 ml magere kookroom
  • 6 eiwitten
  • Kersenconfituur of kersenvlavulling

Werkwijze

  1. Los de gist op in de melk en zet aan de kant
  2. Meng meel, fiberhusk, suiker en zout
  3. Voeg er de boter bij
  4. Doe er het gistmengel, de room en de eiwitten bij en meng alles tot je een zachte, homogene, kleverige masse bekomt
  5. Neem huishoudfolie om de mengkom af te dekken en plaats deze minstens een nacht in de koelkast
  6. De volgende dag haal je een vierde van het deeg uit de kom, rol dit uit op een bestoven werkvlak
  7. Maak een rechthoek van de deeglap.  Snij met een mes de randen recht
  8. Snij  in stroken van gelijke breedte
  9. Neem telkens twee stroken.  Hou het uiteinde samen en duw het lichtjes aan
  10. Rol voorzichtig de stroken over elkaar tot het deeg ‘op’ is
  11. Vorm een cirkel en kleef de uiteinden aan elkaar met natte vingers
  12. Leg de cirkels op een met bakpapier beklede bakplaat
  13. Doe dit met tot alle deeg verwerkt is
  14. Laat een uurtje rijzen onder een keukenhanddoek
  15. Verwarm de oven voor op 170°C
  16. Doe een flinke lepel kersenvulling in het midden van elke cirkel
  17. Besmeer met lauwe melk
  18. Bak ca 30 minuten of tot ze goudbruin zijn
  19. Laat afkoelen op een rooster
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

