glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Brusselse wafels

Een reactie plaatsen

Wat kun je doen op een  dag als vandaag?  Bakken! 😉

Als Belg mogen we de Brusselse wafels niet vergeten, vind ik.  Ik heb hier wel mooie herinneringen aan, want mijn vader, de pannenkoeken- en wafelbakker, zat er nooit om verlegen om een hele stapel hiervan voor zijn gezin te bakken; 🙂 Niemand maakte die zo lekker als hij, vond ik toch.  Ik had ze best wel vaak eens mee in mijn brooddoos, zodat ik ’s middags niet van die ‘vieze’ boterhammen hoefde te eten :-p

Jaja, ik heb eigenlijk nooit graag brood gegeten, niemand vond dat toen vreemd, maar ik vermoed dat coeliakie al héél lang aanwezig was, zonder dat iemand het in de gaten had.  Ik had ook niet echt de meest courante symptomen en als je niet om de haverklap snelsnel naar de wc moest en daarbij altijd al groot van gestalte was, werd zeker niet in die richting gedacht.  Gelukkig voor de kinderen van nu hebben ze op dik veertig jaar al heel wat research en kennis opgedaan en kennen ze ook de minder evidente klachten die hieruit volgen, zij het dat veel artsen bijlange niet op de hoogte zijn van de helft van deze symptomen of er gewoon nog altijd niet aan denken.

Een patiënt met darmkrampen, constipatie, hoofdpijn en migraine, spierpijn, spierzwakte, anemie,…. Ach wat, “je beeldt het je maar in en je hebt een beetje last van prikkelbare darmen, dus probeer je niet zo druk te maken, dan heb je er geen last meer van”. Dit zijn, helaas, ook vandaag de dag de woorden die (huis)artsen vaak uitspreken en kijken niet verder… Jammer genoeg.

Terug naar mijn wafels…. Deze herinneringen oproepende lekkernijen dus 😉

Wafels (en pannenkoeken) kwamen bij ons thuis dus op veel gelegenheden met stapels op tafel en zijn onvermijdelijk voor altijd met mijn vader verbonden. 🙂

Een hele stapel hiervan wil ik wat graag delen met mijn gezinsgenoten en dus ook degene die melkvrij moet eten.  Ook voor haar is het immers al heel lang geleden dat ze een wafel kon eten zonder hiervan ziek te worden.  Met kokosmelk lukt het probleemloos en de smaak is niet anders dan de normale wafels.

Smakelijk ! 😀

2015-03-20 15.57.10

Ingrediënten

  • 500 g meelmengeling (of ‘Plain White Dove’s Farm)
  • 4 dl kokosmelk
  • 2 dl spuitwater
  • 4 eieren
  • 150 g vloeibare boter
  • 2 El neutrale olie (ik nam rijstolie)
  • 50 g kokosbloemsuiker
  • 10 g (1 zakje) droge gist
  • Snuif zout
  • 1 thl vanille extract
  • 1 EL fiberhusk (optioneel)

2015-03-20 16.08.59

Werkwijze

  1. Los gist met een EL suiker op  in 50 ml lauwe melk en zet aan de kant
  2. Meng bloem, eierdooiers, suiker, vanille met het gistmengsel
  3. Voeg melk, water, boter en olie toe. Gebruik de kloppers van de mixer om alles goed te mengen en klontjes te vermijden
  4. Klop de eiwitten het een snuif zout stijf
  5. Meng het eiwit voorzichtig door het beslag
  6. Laat het beslag op een warme plek rijzen tot het volume ongeveer verdubbeld is
  7. Bak de wafels in een heet ijzer goudbruin

2015-03-20 15.17.41

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

