glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Paashaasjes

Een reactie plaatsen

Omdat ook Paasmaandag nog een beetje Pasen is, post ik deze haasjes alsnog 😉  Je kunt dit recept uiteraard ten allen tijde gebruiken, want is best gemakkelijk en snel… Wil je op de middag een vers broodje en heb je een anderhalf uur de tijd, dan is dat absoluut haalbaar; voorbereiding en tijd voor afkoeling inbegrepen.

Je hoeft natuurlijk niet meteen een Paashaasje te vormen, maar door de vorm zijn ze wel sneller gebakken.  Wil je er ronde broodjes van vormen, hou dan rekening dat de baktijd kan variëren.

Mijn eerste bakpoging leek niet helemaal goed te gaan.  Ik had de oven op 200°C gezet en was afgeleid tot ik de kookwekker hoorde.  Hierdoor had ik niet in de gaten dat ze nogal bruin werden, al is er geen sprake van verbrand, gelukkig :-p

Toch maar meteen opnieuw begonnen en deze keer zowel de grootte als de oventemperatuur aangepast.  Ze werden minder bruin, en hadden een vijftal minuten extra baktijd nodig dan de eerste lading.  Ze bleven ook iets malser, waardoor deze meer op broodjes leken, terwijl de hard gebakken haasjes net  erg krokant werden.

Om eerlijk te zijn, beide versies vind ik erg geslaagd! 😀 Krokanter lijken ze meer op koeken, malser meer op broodjes.

2015-04-05 11.15.57 HDR

Ingrediënten

  • 200 g meel
  • 1 EL Fiberhusk (optioneel)
  • 1 EL olie
  • 6 g droge gist (half zakje  Bruggeman’s)
  • 15 g kokosbloemsuiker
  • 1 ei met kokosmelk aangevuld tot 150 ml
  • Snuif zout

2015-04-05 13.12.54

Werkwijze

  1. Los gist met de suiker en de melk op en laat een tiental minuten gisten
  2. Doe hier de overige ingrediënten bij en mix tot een soepel deeg, dat niet meer kleeft
  3. Verdeel het deeg in vier gelijke stukken en snij een stukje af voor het ‘staartje’
  4. Rol elk stuk uit tot een langs worst
  5. Vorm tot een konijntje
  6. Rol het restje tot een bolletje en duw het in de opening
  7. Smeer een beetje vloeibare boter op de haasjes
  8. Laat zo’n 30 minuten rijzen
  9. Bak 30 minuten op 180°C
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

