glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Eiwitrijke kokosbollen

Een reactie plaatsen

De afgelopen dagen ben ik opnieuw een beetje aan het experimenteren gegaan, op zoek naar een recept voor een gezondere en tevens voedzame snack.

Ik koos voor glutenvrije, eiwitrijke graansoorten en gebruikte hier vlokken van.

Het eiwitpoeder kan variëren van de duurdere mengelingen uit de natuurvoedingswinkels, maar ook henneppoeder, gemalen chiazaad of  lijnzaad,….  zijn uiterst geschikt.  Verkies je om kokosmeel te gebruiken, dan is dat ook prima 🙂

Voor wie geen noten verdraagt, kun je de notenpasta vervangen door een pasta van zonnebloempitten.  Noten zijn op zich ook erg rijk aan eiwitten en zoveel meer….

Bij een eerste poging gebruikte ik kokosbloesemnectar.  Dit is nog niet overal gemakkelijk te kopen, maar kan dus zeker door een andere vloeibare of zelfs droge zoetstof vervangen worden.  Het voordeel van de nectar is dat het een ietsje kleveriger is en daardoor kleeft het kokosschaafsel er achteraf gemakkelijker rond.  Geen echte ‘must’ dus, maar de bollen ogen wel leuker als er meer aan blijft kleven 😉  Ik raad je aan om even te proeven nadat je twee eetlepels hiervan gebruikte en desgewenst een beetje meer te zoeten.  Met gewone kokosbloemsuiker gaat het net zo goed.

Ik ben echt tevreden over dit recept en misschien ben je genoeg uitgedaagd om het ook eens te proberen 🙂  Gebruik de restjes of halfvergeten ingrediënten uit de voorraadkast  en probeer  smakencombinaties die je graag hebt.

2015-04-10 19.16.50

Ingrediënten

  • 1 cup vlokken; bijvoorbeeld boekweit, gierst, quinoa, amaranth
  • 2 EL eiwitpoeder (ca 10 g)
  • 2 EL pure cacaopoeder
  • 2 EL ongezoete notenpasta; ik had hazelnoten
  • een snuif zout
  • 1/4 tot  1/2 cup melk naar keuze; ik had notenmelk (50 à 100 ml)
  • 10 EL kokosrasp + extra om in te rollen
  • 3 EL Zoetmiddel naar keuze (bv; kokosbloesemnectar, kokosbloemsuiker, honing)
  • Vanille(merg) naar smaak

Werkwijze

  1. In een mengkom meng je de vlokken, eiwitpoeder, vanille, kokosschaafsel, zout en cacaopoeder.
  2. Doe er de notenpasta en zoetstof bij en meng tot de dit volledig is opgenomen door de droge bestanddelen
  3. Voeg er de melk bij; begin met 50 ml en meng dit goed.  Doe nu lepel per lepel verder melk bij tot je een ‘koekjesdeeg’ bekomt. Dit mag nog een beetje kleverig zijn, maar moet wel goed samenhangen
  4. Vorm bollen en rol deze door kokosschaafsel
  5. Je kun er meteen van eten, maar ze worden ietsje harder als je ze minstens een uur in de koelkast zet.
  6. Bewaar afgesloten in de koelkast.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

