glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Stoofvlees

Een reactie plaatsen

Wanneer je coeliakie hebt en dus elk spoortje van gluten van tarwe, gerst, rogge, haver en spelt absolute ziekmaker zijn, kunnen een aantal gerechten een extra uitdaging betekenen.  Zo heb ik de eerste jaren nooit meer stoofvlees gegeten, omdat ik dat altijd met bruin bier en brood maakte.   Het brood was uiteraard niet het probleem, maar ik kon me niet voorstellen dat je dit lekker kon krijgen zonder het bier….

Op een dag besprak ik dit met een vriendin en toen vertelde zij dat ze nooit bier gebruikt!  Super! 🙂  Vanaf dat moment ben ik toch maar eens gaan nadenken hoe ik een stoofvleesschotel op tafel kon zetten die voor iedereen echt lekker is.

Geloof me, het ging absoluut niet meteen goed, integendeel…. Ik moet eerlijk zeggen dat ‘saus’ al helemaal nooit iets is wat ik vaak maakte, en dus ook regelmatig mislukt.  Nochtans kun je saus indikken met maïzena, net als altijd.  Je moet er enkel op letten dat deze zeker glutenvrij is, want vaak is het verwerkings- en verpakkingsproces niet 100 % ‘veilig.  Op een aantal maïzena’s staat dan wel eens ‘kan sporen van gluten bevatten’.  Veel mensen die met coeliakie te maken hebben, zijn overtuigd dat dit een ‘indekking van de fabrikant’ is.  Mijn ervaring is echter dat ik van etenswaren waarop dit vermeld staat gegarandeerd ziek wordt, wat ze  in de categorie ‘te vermijden’ plaatst.  Gelukkig is niet iedereen zo gevoelig 🙂

Hoe dan ook, het hebben van coeliakie heeft gevolgen op je dagelijks functioneren, op je omgang met eten, met alles wat met voedsel te maken heeft en dus ook met de inkopen ervan.  Een gouden tip is dan ook dat je àltijd heel goed de ingrediënten moet nalezen en extra op je hoede zijn wanneer de verpakking van je vertrouwd product plots veranderd is of erop staat dat de receptuur aangepast werd.  De kans op gluten wordt hiermee groter.

Terug naar het stoofvlees…. Ik noteer mijn recept zodat jullie een idee hebben hoe je dit net zo lekker krijgt als vroeger 😉

2015-04-17 19.16.34

Ingrediënten

  • (Runds)stoofvlees
  • gesnipperde ui
  • mosterd
  • melasse (Primeal) of (peren)siroop
  • een paar glutenvrije boterhammen
  • Vleeskruiden (Verstegen)
  • Koekkruiden (Verstegen)
  • Laurierblad
  • peper
  • groentenbouillonblokje
  • Maïzena of andere sausbinder (ketanmeel,tapiocameel, arowroot, kuzu,…)
  • Optioneel een beetje kokosbloemsuiker of donkere kandijsuiker

Werkwijze

  1. Stoof het vlees bruin en een beetje boter, ervoor zorgend dat het vlees aan alle kanten dichtgeschroeid is.
  2. Doe er op het einde de gesnipperde ui bij en laat meestoven
  3. Doe een flinke eetlepel mosterd op een boterham en doe die bij het vlees
  4. Doe nu hetzelfde met een boterham met melasse.  Heb je graag een iets zoetere toets, kun je er een beetje suiker bijdoen.
  5. Doe kruiden naar smaak toe; je kunt achteraf proeven en bijkruiden als dat nodig is
  6. Roer alles goed door elkaar
  7. Voeg water toe, tot het vlees net onder komt te staan, en doe er een bouillonblokje bij
  8. Laat dit alles sudderen op een laag vuurtje en roer alles af en toe goed om, om aanbakken te voorkomen.
  9. Wanneer je vlees zacht is; uit elkaar valt; kun je water toevoegen om extra stoofvleessaus te bekomen.
  10. Laat dit nog een tijdje doorkoken terwijl je maïzena in een beetje water oplost.
  11. Wanneer je stoofvlees goed kookt, doe je  er al roerend het Maïzenamengsel bij.   Let op dat je goed omroert zodat de saus gelijkmatig indikt.
  12. Op dit moment kun je even proeven of de smaak goed zit; kruid eventueel bij.
  13. Je stoofvlees wordt lekkerder als je deze aan aantal uren kunt laten trekken (mag ook de dag ervoor klaargemaakt worden)

Smakelijk!

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

