glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Chapelure/broodkruim

Een reactie plaatsen

Wanneer ik hamburgers of gehaktballen maak…

Wanneer ik een ovenschotel met een lekker, krokant, korstje wil…

Wanneer ik een shnitzel of cordon bleu voor het hele gezin maak…

Dan gebruik ik broodkruim 🙂

Het glutenvrije broodkruim (chapelure) dat ze in de winkel verkopen, vind ik echter héél duur, zeker als je het zelf gemakkelijk kunt maken met oudbakken of mislukt brood!  Wie heeft er niet geregeld een beetje te droog brood of bij wie komt er niet eens een misbaksel uit de oven?

2015-04-21 09.44.24

Hoe doe ik het?  Ofwel stop ik elke keer een paar drogere korsten/boterhammen in de diepvries, tot ik een ruime hoeveelheid heb.  Ofwel maak ik gebruik van de warme oven en verdeel het brood, eventueel in kleine stukjes, op de bakplaat of in een ruime ovenschotel en laat deze uitdrogen in een oven van ca 150°C

Hoe langer in de oven, hoe donkerder kruim je krijgt, dus hou het zelf in de gaten 😉

Wanneer je merkt dat alles droog is, laten afkoelen.  Hierna in een blender of met een staafmixer  fijnmalen en in een afgesloten doos in de kast bewaren.

Wanneer je dit regelmatig doet, heb je altijd een voorraadje voorhanden en hoef je nooit meer extra geld uit te geven hiervoor.

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

