glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Citroengebakjes

Een reactie plaatsen

Ik heb altijd al gehouden van zure smaken en vooral citroensmaak is mijn favoriet.  Zo koos ik steevast de citroenvarianten uit de snoepen, verkoos ik extra veel citroen in mijn thee, ‘besprenkel’ ik mijn vis met zoveel mogelijk citroen, dat die vis kan zwemmen, heerlijk op gebakken champignons of rauw witloof,…

Goh, even een mijmering… toen ik een jaar of 13 was, nam ik dagelijks zo’n metalen drinkbus mee naar school.  Daar had ik brandnetelthee met veel citroen in.  Dat was toen mijn absolute favoriete, koude thee.   Ik vermoed dat ik die de avond ervoor klaarmaakte, want het was verfrissend  🙂   Jaja, ook toen al was ik graag bezig in de keuken en probeerde al dingen uit die meisjes van mijn leeftijd niet eens kenden 😀

Nu is het de nieuwste trend om schijven citroen in plat water te laten trekken, zodat mensen die niet zo ‘waterachtig’ zijn er toch meer gaan drinken én tegelijk ook een aantal gezondheidsvoordelen zouden hebben 😉 Andere groenten of fruitsoorten zijn hiervoor ook geschikt, maar het citroenwater is een favoriet van één van de dochters.

Ik bak wel vaker cake en andere gebakjes.  Op internet en in kookboeken zag ik al dikwijls citroencakevarianten langskomen en elke keer denk ik dan dat ik die ook eens moet proberen.  Ooit deed ik wel een poging, waarbij het resultaat me niet zo beviel.  Intussen heb ik toch iets meer glutenvrije bakervaring en achtte ik de tijd rijp voor een nieuwe poging.

Door omstandigheden bleven de receptideeën ervan nog enkele weken op de keukentafel liggen; waar wel vaker een stapeltje recepten gevormd wordt trouwens; en afgelopen week zette ik me er toch eens aan om een eigen variant te proberen.

Van het basisrecept bleef eigenlijk niet veel meer overeind, dus vermeld ik de bron maar niet.

Ik moet zeggen dat ik ten stelligste overtuigd ben dat ik deze nog vaak zal maken, ik durf zelfs te zeggen dat ik deze een beetje té lekker vind om niet op te eten… M.a.w. voor mij zijn ze verslavend lekker! 😀

2015-04-22 17.14.55

Bodem

Ingrediënten

  • 150 g meelmengeling.  Ik nam 50 g gierstmeel, 40 g ketanmeel en 50 g Dove’s Farm
  • 60 g zachte boter (kokosboter of andere plantaardig alternatief kan ook)
  • 40 g suiker of mengeling van sukrin en suiker of kokosbloemsuiker

Werkwijze

  1. Mix alles samen.  Stort in een brownieschotel of ovenschotel en dus het mengsel goed aan
  2. Bak 20 minuten op 170°C

Toplaag

Ingrediënten

  • 2 theelepels citroenrasp
  • 3 EL vers citroensap
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • snuif zout
  • 2 eieren

Werkwijze

  1. Doe alle ingrediënten in een ruime mengkom en mix gedurende 3 minuten, tot je een schuimige massa bekomt.
  2. Giet over de hete bodem
  3. Bak ca 30 minuten of tot het midden stevig is, maar nog wel veerkrachtig aanvoelt
  4. Laat helemaal afkoelen voor je er vierkante gebakjes van snijdt

2015-04-22 14.26.00

Citroenglazuur

1/3 cup vloeibare kokosboter (geurloos)

2 EL kokosbloemsuiker of honing

sap van een halve citroen

vanille extract

Werkwijze

Meng alle ingrediënten.  Doe niet alle citroensap ineens bij, maar proef even of het niet te zuur wordt naar je smaak.

Afwerking

Met een koffielepel doe je voorzichtig een beetje van dit glazuur op de afgekoelde gebakjes.  Laat even stollen en doe dan nog een laagje.  Je kunt dit herhalen tot je glazuur op is.

Bewaar in de koelkast.

2015-04-22 14.34.16

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

