glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Mojitocake

Een reactie plaatsen

Nu wel terug kunnen genieten van zomerse temperaturen, veel licht- en zonuren, misschien al een BBQ bij familie of vrienden, komt de zin in zomerse coctails, gerechten en dessert natuurlijk ook boven 🙂

Zelf drink ik zelden alcohol, maar soms vind ik het jammer dat ik bepaalde dranken hierdoor minder kan proeven, want de smaak is dan toch wel lekker.  Er zijn voldoende alternatieven en, mits enige creativiteit, ook smaaksensaties in gebak te bekomen.

De smaak van mojito vind ik persoonlijk best wel lekker.  Gelukkig kun je met rumextract een waardige vervanger maken.  Zo ook in gebak! 😀

Ik had al enige tijd het idee opgevat om iets met limoen en cake te maken en de zon inspireerde me om er een mojitocake van te maken. Het is altijd afwachten of het resultaat voldoet, of de smaken goed zitten, of ook glutenvol gezelschap het gebak graag zou lusten,…

Afgelopen weekend begon mijn experiment, nadat ik een paar dagen enkele mogelijkheden had bedacht.  Gaandeweg ging ik nog het één en ander aanpassen of veranderen en het resultaat zag er alvast geslaagd uit.

Om het afkoelproces te versnellen, ging de cake een half uurtje  de diepvries in en toen kwam de smaaktest…

2015-05-10 13.50.22

Ik kon maar één ding bedenken…. “Hemels!!!”  Eerlijk waar, de smaak en textuur verrasten mij en het resultaat was ongelooflijk.  Ik nam een paar stukken mee en liet deze door enkele mensen proeven… Ik zag hen net hetzelfde denken en wist meteen dat dit een recept zou zijn dat deze zomer heel vaak gebruikt zou worden 😀

Wil je iets extra’s op een zomerse middag of avond?  Op zoek naar een afsluiter voor de BBQ?  Gewoon zin om te genieten? Dan raad ik je aan om dit recept zeker eens uit te proberen!

Wanneer je tagatesse of een andere suikervervanger neemt, heb je alvast een iets gezondere variant, die niets in smaak hoeft in te boeten!

 

Ingrediënten

Cake :

  • 100 g rijstmeel
  • 100 g ketanmeel (kleefrijstmeel)
  • 1 thl xanthaangom
  • 1 EL bakpoeder (8 g)
  • Sap van twee limoenen
  • zeste van twee limoenen
  • 4 eieren
  • 100 g rietsuiker
  • 100 g witte suiker of suikervervanger
  • snuif zout

Gatenvuller” :

  • 60 g bloemsuiker of Tagatesse (of meer indien nodig)
  • sap van 1 limoen
  • 2 EL rum  of vijftal druppels rumextract (aan te passen volgens smaak)
  • Handvol versnipperde muntblaadjes
  • limoenzeste ter decoratie

2015-05-12 19.23.54

Werkwijze

  1. Boter, limoensap en suiker romig mixen
  2. Eieren één voor één toevoegen
  3. Meel, xanthaangom, zout en bakpoeder erdoor mixen tot een luchtige massa
  4. Limoenzeste onder mengen
  5. In een brownieblik (vierkant of rechthoekige bakvorm) in een voorverwarmde oven van 15o g (hetelucht) ca 60 min. bakken.
  6. Terwijl de cake in de oven staat, bereid je de “gatenvuller” door alle ingrediënten goed te mengen.  Hou de zeste apart!
  7. Even prikken met een pin, om te zien of het gaar is. (gaar is wanneer er niets aan de pin blijft kleven)
  8. Terwijl de cake nog warm is, prik je met een dikke pen (Ik nam de achterkant van de kloppers van mijn mixer) gaten in de cake.  Doe dit zodat het opervlak bezaaid is en zorg er ook voor dat de gaten tot de bodem gaan.
  9. Als de cake min of meer afgekoeld is, giet je dit mengsel over de cake, ervoor zorgend dat de gaten opgevuld raken.
  10. Heb je niet genoeg om ook het oppervlak van je cake volledig te bedekken, kun je nog een beetje extra glazuur maken en dit over de cake verdelen.
  11. Decoreer met limoenzeste en laat verder afkoelen en opstijven.
  12. Smakelijk!
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

