glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

BosbessenCake

Een reactie plaatsen

Ben je ook zo’n fan van deze blauwe bosbessen?  Momenteel zijn deze lekkernijen volop te verkrijgen en bevatten veel vitamine C en anti-oxidanten, maar vooral smaak en daar profiteer ik echt wel van 🙂

Dit betekent uiteraard ook weer iets om mee te bakken en  uit te proberen. Dit recept kwam bij me op na het lezen van verschillende recepten hier en daar en een portie geluk :-p

Het eindresultaat lijkt qua structuur een beetje op broodpudding, maar de smaak is helemaal anders.  Het is ‘speciaal’, ‘helemaal niet droog’, ‘smaakt naar meer’,…. volgens mijn testers.  Ook deze voltreffer komt binnenkort op de koffietafel wanneer er bezoek aanschuift. 😀

2015-05-15 13.48.01

Ingrediënten

  • 100 g rijstmeel
  • 100 g ketanmeel (kleefrijstmeel)
  • 1 thl xanthaangom
  • 1 EL bakpoeder (8 g)
  • Sap van een citroen
  • zeste van een citroen
  • 150 g bosbessen in een lepel rijstmeel gerold
  • 4 eieren
  • 100 g kokosbloemsuiker
  • 100 g witte suiker of suikervervanger
  • 250 gMascarpone op kamertemperatuur
  • snuif zout
  • Bosbessensap
  • 2 EL ketanmeel of maïzena

Werkwijze

  1. Boter, citroensap en suiker romig mixen
  2. Eieren één voor één toevoegen
  3. Meel, xanthaangom, zout en bakpoeder erdoor mixen tot een luchtige massa
  4. Zeste onder mengen
  5. Mascarpone (per koffielepel) en bosbessen toevoegen en voorzichtig onder het beslag mengen.
  6. In een brownieblik (vierkant of rechthoekige bakvorm) in een voorverwarmde oven van 15o g (hetelucht) ca 60 min. bakken.
  7. Intussen maak je de bosbessentopping:
  8. Meng een paar eetlepels bosbessensap met ketanmeel
  9. Op een zacht vuurtje warm je een ruime hoeveelheid bosbessensap tot het gaat borrelen.
  10. Doe er het meelmengsel roerend bij en laat nog even doorkoken tot het indikt
  11. Wanneer de cake uit de oven komt, laat je ze even afkoelen vooraleer te overgieten met de topping
  12. Laat verder afkoelen
  13. Versier met bessen

Deze cake is lauwwarm erg lekker met een bolletje vanille ijs of bewaar in de koelkast tot koffietijd 🙂

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

