glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Hartige pannenkoeken

Een reactie plaatsen

Soms héb ik niet eens een simpele boterham, omdat ik die vergat te bakken, of te làng bakte  😉  Ik raad niemand aan om wat je ook hebt gebakken IN de warme oven te laten staan én ook nog eens te vergeten om die uit te zetten!  Geloof me, als je boterhammen van een centimeter hoog en de rest korst hebt, is daar niet veel aan 😀

Gelukkig zijn er, in beide gevallen, alternatieven om toch snel een voedzame, gezonde, en leuke lunch te verorberen.

Deze hartige pannenkoeken zijn een méér dan volwaardig alternatief en kosten echt niet zoveel moeite als je op het eerste zicht zou denken.

De eerlijkheid gebied me te vertellen dat ik vroeger niets kon voorstellen bij een hartige pannenkoek.  Of toch… Ik kon me absoluut niet voorstellen dat zoiets lekker kon zijn, want een pannenkoek eet je toch met zoet?

Anderzijds, wraps en taco’s edm kwamen jaren geleden ook nooit op tafel, eenvoudigweg omdat die dingen hier niet gekend waren.

Ik geloof niet dat coeliakie ervoor zorgde dat ik deze zaken leerde kennen, dat doet tijd, omstandigheden, mensen die je pad kruisen, het aanbod in de winkel,… Vreemd hoe de maatschappij ervoor kan zorgen dat we een product willen eten, willen proeven en het daarna vaak niet meer weg kunnen denken uit onze keuken!  Reclameboodschappen worden al te vaak bekritiseerd, maar het is een gegeven dat niet meer weg te denken is.  Had het geen effect op ons koop- en eetgedrag, waren ze al lang geleden gestopt met reclamecampagnes 😉

Hartige pannenkoeken dus 🙂

Al kan ik me niet herinneren er ooit reclame over gezien te hebben, ergens werd mijn aandacht erop gevestigd. Een broodloze dag, een koelkast met restjes en een beetje creativiteit zorgden voor enkele smaakvolle creaties, die ik graag deel.

Goed dat ik niet alleen hoefde te eten en zodoende kon gaan uitproberen wat lekker was of minder in de smaak viel. 😉   De restjes gingen in de koelkast en bleken ook koud een lekkere hap!

2015-04-29 13.50.21

 Gerookte zalm en tomaat

Ingrediënten voor 1 pannenkoek

  • 1 ei
  • 8 EL plantaardige melk naar keuze
  • 1/2 cup meel
  • Optioneel  1 EL chiazaad
  • Hartige vulling naar eigen smaak
  • Kruiden naar smaak

2015-04-29 13.47.14

Gekookte hesp en  kaasalternatief van Wilmersburger

Werkwijze

  1.  Meng alle ingrediënten voro een pannenkoek tot een dik, maar lopend beslag.  Indien te dik doe je een extra EL melk bij
  2. Verwarm een (pannenkoeken)pan op een gematigd vuur en doe er een beetje olijfolie of kokosolie in
  3. Zet de gewenste vulling klaar
  4. Giet het beslag in de hete pan, ervoor zorgend dat het beslag even dik verspreid wordt.
  5. Verdeel er de vulling over en doe er de bijpassende kruiden bij
  6. Laat 2 à 3 minuten bakken of tot de bovenkant min of meer stevig is
  7. Draai met een spatel om en laat nog eens 2 minuten bakken
  8. Eet de pannenkoek warm of rol hem op en laat afkoelen. Bewaar de afgekoelde pannenkoek in de koelkast

2015-04-29 12.06.05

Mozarella, gerookte zalm en kerstomaat

Enkele tips :

  • Een kleinere pan zorgt ervoor dat je de koek gemakkelijker kunt omdraaien
  • Iets meer melk zorgt voor pannenkoeken die iets gemakkelijker op te rollen zijn
  • Meelcombinaties die ik uitprobeerde :
  • Gierstmeel + Schär broodmeel
  • Gierstmeel + Dove’s Farm witte bloem
  • Boekweitmeel + Dove’s Farm witte bloem
  • Quinoameel + Schär Broodmeel
  • Dove’s Farm witte bloem + 1 El chiazaad
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

