glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kaasstengels

Een reactie plaatsen

Kaasstengels…. Op een gelegenheid als een barbecue, als aperitiefhapje, bij een kom soep, of zomaar tussendoor…

Ze zijn vrij snel gemaakt en toch maak ik ze niet vaak, al vermoed ik dat het toch een beetje seizoensgebonden zal blijken te zijn 😉

Omdat het oog ook wat wil, heb ik niet zomaar stengels gevormd.  Ik vind ze op deze manier ineens nog specialer en feestelijker en ik neem ze zo mee naar een feestje 🙂

Heb je kinderen en wil je die graag laten helpen met de voorbereidingen?  Ik weet zeker dat ze meteen dolenthousiast het deeg uitrollen en er repen van maken.  Met een pizzaroller gaat het ook nog eens heel gemakkelijk en hoef je geen schrik te hebben voor gekwetste vingers…. Ook voor volwassenen 😀

Nadat je kaas over de stengels strooide, kun je, indien gewenst, nog een beetje kruiden strooien.  Hou er op voorhand wel rekening mee, zodat het eindresultaat niet te gekruid wordt 😉

Foto 18-01-15 13 55 20

Ingrediënten

  • 250 gram Schär Brot-Mix B (of ander glutenvrije bloem)
  • (+ apart wat extra bloem voor je handen)
  •  8 gram bakpoeder
  • 3 theelepels paprika poeder (eventueel beetje Italiaanse kruiden)
  • 250 Milliliter heet water
  • 1 eetlepel olijf olie
  • 130 zakje geraspte kaas (jong belegen/belegen of oud)
  • (+ apart wat extra om op de stengels te doen)

Foto 18-01-15 13 40 13

Werkwijze

  1. Doe het meel, bakpoeder, paprika poeder, (Italiaanse kruiden)
  2. in een grote kom en roer het goed door elkaar.
  3. Voeg vervolgens het hete water en de olie toe en mix dit tot een deeg met een mixer.
  4. Voeg vervolgens 130 gram van de geraspte kaas toe en mix het deeg nogmaals.
  5. Doe wat bloem op je handen en op je werk oppervlakte en maak een bal van het deeg,
  6. verdeel dit vervolgens in 7 gelijke delen en rol deze vervolgens uit tot stengels.
  7. Dit hoeft absoluut niet netjes, zolang het maar een beetje de vorm van een stengel heeft.
  8. Leg de stengels op een bakplaat met bakpapier erop en doe vervolgens op elke stengel nog wat extra geraspte kaas.
  9. Bak ze vervolgens in een voorverwarmde oven op 180 graden voor 15-20 minuten goud bruin.
  10. Per oven kan de bak tijd verschillen, hou ze dus goed in de gaten.

Bron : http://leylaglutenvrij.blogspot.nl/2013/09/luchtige-gluten-vrije-kaas-stengels.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

