glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

AardbeienCrumbleCake

Een reactie plaatsen

Na de blauwe bessen zijn de aardbeien aan de beurt 🙂

Ik ging ze deze week zelf plukken bij een bioboer in de buurt.  Daar waar vroeger nog al eens stro gebruikt werd, staan de planten nu op een doek.  Dit vind ik persoonlijk fijner, omdat hier dan absoluut zeker geen (sporen van tarwe) gluten aan de aardbeien komen.   Niets zo lekker als een sappige aardbei die je net plukte toch! 😀

Bij het zien van de vele bedden rode, zoete, sappige aardbeien komen spontaan ideeën bij me op om hiermee iets te maken.

De aardbeientaartjes met banketbakkersroom bleken ook door mijn dochters gegeerd en waren dan ook snel verdwenen  🙂

Ik vroeg me af of je verse aardbeien ook in een cake zou kunnen verwerken en toen ik dit recept tegen kwam, vond ik het een poging waard. De combinatie van texturen en smaken bevallen goed, vooral wanneer het gebak nog lichtjes warm en de bovenlaag nog extra krokant is. Volgens de bron kun je ze later nog even opwarmen, maar  koud kan natuurlijk ook.

Niettegenstaande de cake genoeg moet gebakken zijn, kun je die toch best niet al te lang in de oven laten staan, want dan wordt hij te snel droog.

Het soort zoetmiddel dat je gebruikt, zorgt voor variatie in smaak en kleur.  Gebruik je witte, geraffineerde suiker, dan krijg je een blekere cake dan wanneer je kokosbloemsuiker gebruikt.  Kokosbloemsuiker zorgt dan weer voor een meer Karamelachtige smaak…… Het is maar waar je zelf van houdt en wil gebruiken 😉

2015-05-30 16.43.53

Ingrediënten

Cake

  • 300g Glutenvrije meelmengeling
  • 1 EL Fiberhusk (optioneel)
  • 12 g bakpoeder
  • 80 g vloeibare boter
  • 50 g (kokosbloem)suiker
  • 100 ml (kokos)melk
  • 1 ei
  • Snuifje zout

Vulling

  • Een bakje aardbeien in schijfjes
  • 80 g (kokos)bloemsuiker

Crumble

  • 50 g suiker of suikeralternatief
  • 50 g boter
  • 80 g meelmengeling

2015-05-30 16.46.00

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Vet een rechthoekige (of brwonievorm) schotel in met boter of beleg met bakpapier
  3. Mix boter, suiker, melk en eigeel luchtig
  4. Meng er  bloem, bakpoeder, (fiberhusk) en het zout onder
  5. Klop het eiwit schuimig en meng dit met een spatel voorzichtig door het deeg
  6. Verdeel het beslag over de bodem van de vorm
  7. Verdeel de aardbeienschijfjes hierover
  8. Strooi de 80 g kokosbloemsuiker hierover
  9. Voor de crumble meng je suiker, boter en meel tot een kruimelige substantie.  Pas de hoeveelheid meel aan indien nodig.
  10. Strooi de crumble over de aardbeien
  11. Bak ca 60 minuten of tot de controlepin er droog uitkomt. De baktijd kan lichtjes variëren volgens je oven, dus hou vanaf 45 minuten in de gaten 😉  De cake mag ook niet te hard gebakken zijn, anders wordt hij te droog!
  12. Laat lichtjes afkoelen vooraleer te serveren.  Hij is het lekkerst als hij nog lauwwarm is, maar koud kan evengoed  🙂

 

Bron : http://www.lynnskitchenadventures.com/2015/05/grandmas-strawberry-coffee-cake.html?utm_content=bufferb84c6&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

