glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Gehaktbrood

Een reactie plaatsen

Een vaak gehoorde vraag bij mensen die net de diagnose kregen :  “Wat kan ik nog op mijn boterham eten?”

Soms is het eenvoudig, soms weer niet.  Wanneer je ook nog beperkt bent in zuivel, al dan niet tijdelijk, wordt het vaak iets lastiger.  Zoet is geen waardig alternatief  en de bereide vleeswaren zijn heel vaak niet glutenvrij of heel moeilijk te vinden.

In het beginstadium vind je snel een aantal zaken die je graag lust.  Daarenboven is iedere coeliaak best tevreden te merken dat je ook kunt eten zonder daarna een gevoel van ziek-zijn, ongemakkelijk, opgeblazen, darmperikelen, etc.  Je houdt het dan ook wel een tijdje vol om minder  keuze te hebben, maar het gebrek aan variatie wordt snel saai.

Zelf lust ik best wel een sneetje gehaktbrood bij de boterhammen, maar eerlijk waar, het is een ware zoektocht om die ook lekker en veilig (zonder gluten dus) te vinden.

Hier geldt dan ook dat je het best zelf aan de slag kunt gaan en een overheerlijk gehaktbrood uit je oven kunt toveren 🙂

Ik maak het graag voor de gezinsmaaltijd en dus als onderdeel van een warme maaltijd.  Leuk is het om dat net ietsje meer te maken dan nodig en de rest te laten koud worden en in sneden in de koelkast te bewaren voor de volgende dag.  😉

Misschien denk je steevast dat dit heel veel werk inhoudt, maar het is heus niet het geval.  Je moet wel even op zoek naar glutenvrije ingrediënten, maar eenmaal je daar je weg in hebt gevonden, is het een fluitje van een cent. 😀

Ik vertel even hoe ik dit doe :

2015-06-05 13.01.45

Ingrediënten

  • Gehakt naar keuze. Ik nam 2/3 kippengehakt en 1/3 rundsgehakt. De hoeveelheid hangt af van de portie die je wil maken.
  • een ei
  • Glutenvrije Chapelure (http://wp.me/p49Zsn-Il of kant-en-klaar te koop in de speciaalhandel)
  • Gehaktkruiden (bv van Verstegen)
  • Peper en zout
  • Nootmuskaat
  • Cayennepeper
  • Optioneel : andere kruiden, fijngesnipperde ui, peterselie, bieslook,….

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Doe het gehakt in een ruime kom en meng dit goed, indien je verschillende soorten gebruikt
  3. Voeg hierbij de overige ingrediënten; kruiden doe je naar smaak.  Begin met een kleine hoeveelheid chapelure.
  4. Meng dit alles tot een homogene mengeling.  Voeg eventueel iets meer chapelure bij, maar zorg er toch voor dat je gehakt niet té droog wordt.
  5. Vorm met je handen een brood en leg dit in een ovenschotel
  6. Leg het brood in een ovenschotel en bak tot de korst mooi bruin is en de binnenkant helemaal gaar.  Ik snij voorzichtig even in het midden, want de baktijd hangt af van de grootte van het brood én de ovenwerking.
  7. Snij dunne plakken en serveer warm of bewaar afgesloten in de koelkast voor op de boterham.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

