glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kokosmeel-aardbeienmuffins

Een reactie plaatsen

Kokosmeel is glutenvrij, vezelrijk, koolhydraatarm, allesbehalve traditioneel om mee te bakken, maar glutenvrij 🙂

Omwille van de totaal andere manier van reageren, van vochtopname en smaak is het toch een beetje zoeken hoe dit te verwerken.  Tot nu toe gebruikte ik het altijd in combinatie met andere meelsoorten en dan nog in een kleine hoeveelheid.

Dit recept bevat uitsluitend kokosmeel, maar bevalt verrassend goed!

Ik raad een neutraal smakende honing aan, anders wordt de smaak te intens.  Ik nam klaverhoning van de traay en vond het erg lekker, maar smaken verschillen dus probeer zelf even uit wat je best bevalt 😉

2015-06-08 11.33.32

Ingrediënten

  • 1 cup kokosmeel (gezeefd)
  • een snuif zout
  • 1/2 thl bakpoeder
  • 6 eieren
  • 1/2 cup gesmolten kokosolie
  • 150 g honing
  • 2 thl vanille extract
  • 80 g verse of gedroogde aardbeien in stukjes

Bereidingswijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Vet muffinvormen in met kokosolie (voor twaalf stuks)
  3. Meng kokosmeel, bakpoeder en zout
  4. In een andere kom meng je de eieren, kokosolie, honing en vanille met een klopper
  5. Doe er de meelmengeling bij en meng alles goed; zorg ervoor dat er geen klontjes achterblijven
  6. Roer er de aardbeienstukjes onder
  7. Verdeel het beslag over twaalf muffinvormen; maak het oppervlak een beetje effen
  8. Bak gedurende 25 minuten en controleer met een pin of de muffins gaar zijn.  Er mag niets maar aan de pin blijven kleven
  9. Laat de muffins afkoelen in hun vorm
  10. Bewaar luchtdicht in de koelkast

Bron  http://glutenfreehomemaker.com/blueberry-coconut-flour-muffins-paleo/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

