glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Broodje hamburger

Een reactie plaatsen

Op dit moment zijn een aantal vestigingen van MacDonalds in Nederland volop bezig met glutenvrije hamburgers te verkopen.  In België lijkt daar tot nu toe nog geen sprake van.  Om eerlijk te zijn, voor mij hoeft het eigenlijk helemaal niet, al moet ik toegeven dat ik een paar jaar geleden genoot van een MacMenu in Spanje, maar dan hoofdzakelijk omdat het kon 😀  Ik was vroeger ook al geen echte fan van deze fastfoodmaaltijd…

Dit betekent uiteraard niet dat ik niet graag een hamburger tussen een broodje.  Of wat dacht je van een hamburger IN een broodje?  😉 Het recept voor lekkere broodjes vindt je hier : http://wp.me/p49Zsn-Dv

Hamburgers zijn ook weer zoiets wat niet overal glutenvrij te koop is, althans niet in mijn omgeving.  Dit is echter nooit een probleem geweest, want ook voor ik glutenvrij moest eten, maakte ik vaak mijn hamburgers zelf.  Ik vond deze lekkerder én je kan erin verwerken wat je wil.

Binnen ons gezin worden de zelfgemaakte burgers trouwens verkozen boven de kant en klare van de slager.

Toegegeven, het is sneller om ze bij de slager te kopen, de pan op het vuur te zetten en er meteen de burgers in te bakken, maar als je een tiental minuten tijd neemt, heb je ze zelf ook zo in de pan 😉

2015-06-05 12.21.25

Ingrediënten

  • Gehakt naar keuze; ik nam 300 g gemengd gehakt en 200 g rundsgehakt.
  • Gehaktkruiden (Verstegen)
  • Peper
  • Nootmuskaat
  • 1 ei
  • Glutenvrije chapelure
  • Optioneel : fijngesnipperde ui, peterselie, bieslook,….

Werkwijze

  1. Doe alle ingrediënten in een kom en meng tot een samenhangend geheel.
  2. Vorm met je handen ballen en duw deze plat
  3. Bak in een hete pan tot ze gaar zijn
  4. Leg op een hamburgerbroodje en garneer naar believen, met de gewenste saus
  5. Smakelijk
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

