glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Quinoa-ontbijt

Een reactie plaatsen

Veel mensen vragen zich af wat je als ontbijt kunt nemen als je geen boterhammen meer kunt eten en niet meteen zelf aan de slag gaat met zelf brood bakken.

Zelf hou ik wel van een boekweit met notenmelk, een warm ontbijt dus.  Zeker ’s winters heeft dit een opwarmend effect en is het erg voedzaam.  Je kunt ook andere, glutenvrije, vlokken gebruiken, naar gelang de beschikbaarheid.  Het merk ‘De Halm’ heeft een assortiment dat gegarandeerd veilig is.

Daarnaast is het soms toch gemakkelijk om gewoon de granen te gebruiken bij het maken van een ontbijt.  Tegenwoordig klinkt quinoa voor veel mensen bekend in de oren.  Ik at het al van lang voor ik wist dat ik coeliakie had, maar nog nooit eerder als ontbijt.

Het recept dat ik nu met jullie deel is een lekker, energierijk en gezond ontbijt.  Zelf hou ik van het gevoel dat de romige quinoa in mijn mond.  Het is tevens een welkome afwisseling voor eenieder die niet zo van boterhammen houdt  🙂

Afhankelijk van hoeveel je als ontbijt neemt, kun je met deze hoeveelheid gerust een vijftal ontbijten voorzien.  Ik hield er eentje extra in de koelkast en drie verdwenen in de diepvries.  Deze haal je best de avond voordien uit en verwarm je dan voor het ontbijt.

Het is lekker met een chocoladesmaak, al dan niet door stukjes chocolade of -druppels, maar ook met pure cacao.  Ook met blauwe bessen of noten is het heerlijk 😀

2015-06-15 08.44.04

Ingrediënten

  • 1 cup ongekookte quinoa
  • Snuif zout
  • 2 1/2 cup water (625 ml)
  • 4 cups melk naar keuze (900 à 1000 ml)  Ik nam een romige kokosmelk
  • Merg van een half vanillestokje of 1 thl puur vanille extract
  • 8 dr puur stevia extract of 1/4 cup zoetmiddel naar keuze
  • 1 EL ahornsiroop of honing
  • Optioneel : rozijnen, chocoladedruppels, cacao, noten,….

Werkwijze

  1. Spoel de quinoa onder koud water (anders is die bitter)
  2. Doe water, zout en quinoa in een ruime kookpot en breng aan de kook
  3. Kook afgedekt zo’n 20 minuten op een zacht vuur of tot alle water geabsorbeerd is
  4. Voeg er de melk bij en breng opnieuw aan de kook
  5. Laat zo’n 25 à 30 minuten sudderen op een zacht vuurtje, tot je een dikke pap bekomt.  Af en toe even roeren
  6. Haal van het vuur en doe er de zoetmiddelen en vanille bij
  7. Laat afkoelen tot lauwwarm
  8. Voeg chocolade of andere opties toe net voor het serveren

Smakelijk!

Bron : http://chocolatecoveredkatie.com/2013/09/30/breakfast-quinoa/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

