glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Flatbread/Platbrood

Een reactie plaatsen

Met dit recept ben ik echt blij 🙂

Niet alleen geeft het mogelijkheden om bij en met verschillende gerechten te eten, bovendien is het iets waar je niet eens een oven voor nodig hebt en dus uiterst geschikt voor ‘onderweg’.  Een pan en een kookfornuis zijn voldoende. 😀

Als je het recept overloopt, frons je zeker en vast even de wenkbrauwen bij één van de ingrediënten. Ik gebruik nl. het vocht van een blikje kikkererwten!

Recent kwam ik dit steeds vaker tegen als vervanger van ei.  Ei zorgt voor binding in glutenvrij deeg en zou een uitstekende vervanger hiervoor zijn. Toen ik dit recept en de bijhorende foto’s tegenkwam, vond ik het een poging waard en ik was benieuwd of ik inderdaad soepel, zacht, lekker en plooibaar platbrood zou bekomen.

In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat het mijn verwachtingen overtrof!  Niet alleen vond ik het best meevallen om ze te maken, ze zijn echt lekker en soepel 😀 (zie foto helemaal onderaan)

Ik at ze opgevuld met groenten en zalm, maar ook bij chili con carne, waar ik genoot van elk stuk brood waarmee ik de chili kon ‘oplepelen’ 😉

Oja, en als je niet alles ineens opeet, is invriezen zeker een optie.

2015-06-10 12.56.50

Ingrediënten

  • 550 g meel; ik nam 400 g Dove’s Farm witte bloem en 150g Sorghum
  • 1 EL Fiberhusk
  • 7 g bakpoeder
  • zout
  • 180 ml water
  • ca 125 ml vocht uit een kikkererwtenblik
  • 125 ml kokosmelk
  • 3 EL olijfolie

2015-06-10 13.23.12

Werkwijze

  1. Meng meel, Fiberhusk, bakpoeder en zout.
  2. In een ander kom meng je water, kikkererwtenvocht, kokosmelk en olie.
  3. Doe de meelmengeling hierbij en meng alles tot je een samenhangende, lichtjes klevende bol deeg. Is het deeg te droog, doe er dan een eetlepel water bij of een eetlepel meel als het te vochtig zou zijn.
  4. Je moet het deeg goed met je handen kunnen kneden, zonder dat het eraan blijft kleven.  Kneedt het nog even verder.
  5. Zet een pan op een middelmatig vuur
  6. Bestuif je werkvlak met bloem en rol er de deegbal even in.
  7. Verdeel het deeg in gelijke stukken.  Ik nam ca 100 g per deegbal.
  8. Neem een kleine deegbal en kneedt tot je een heel soepel deeg bekomt.
  9. Vorm een bol en leg op het bebloemd werkvlak. Duw dit tot een cirkel.  Om een dunne cirkel te bekomen, kun je best het deeg regelmatig even omdraaien.
  10. Met een borstel olijfolie opsmeren.
    Neem de deegflap voorzichtig op en leg met de oliekant in de pan.  Smeer nu de andere kant in met olie
  11. Laat voorzichtig bakken gedurende ca 60 seconden.
  12. Met een spatel voorzichtig omdraaien en de andere zijde nog zo’n 30 seconden laten bakken. (iets langer indien nodig)
  13. Je ziet binnenin het brood luchtbellen verschijnen en de onderkant is lichtjes bruin als het brood klaar is.
  14. Haal uit de pan, serveer na zo’n tien minuten of doe gewoon verder bakken.
  15. Het gemakkelijkst is om de volgende deegbal te verwerken wanneer je aan het bakken bent.  Op die manier loopt het bakken vlot én blijft het je deeg soepel om te verwerken.

2015-06-10 13.06.09-2

Bron : http://keepinitkind.com/easy-homemade-yeast-free-vegan-gluten-free-flatbread/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

