glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kersencake

Een reactie plaatsen

Het zomerfruit is volop beschikbaar en leent zich tot het gebruiken in tal van zoete baksels.

Ik ben gek op kersen en kocht er meteen twee kilo op de markt.  Het merendeel werd zo op gegeten, maar ik kon toch niet laten om ermee te gaan bakken  😀

Ik heb er even over nagedacht…. Wat zou lekker zijn, wat zou ook eenvoudig te maken zijn voor iedereen.  Uiteindelijk leek een eenvoudige cake met gehalveerde kersen me wel iets en ja, het resultaat mag er zijn.  Door de kokosbloemsuiker bekom je een karamelachtige smaak en de kersen maken het geheel lekker smeuïg en bijzonder.

Ik strooide een laagje cacaopoeder voor het bakken, maar dit was niet zo’n succes.  Volgende keer doe ik het pas na het bakken 😉

2015-06-30 18.54.13

Ingrediënten

  • 200g boter
  • 200 g  kokosbloemsuiker
  • 1 theelepel vanille aroma
  • 70 g rijstmeel
  • 80 g ketanmeel (kleefrijstmeel)
  • 50 g Sorghummeel of Schär C
  • 2 Extra EL ketanmeel
  • 1 zakje bakpoeder
  • 1 EL Fiberhusk
  • 1 EL guargom of xanthaangom (optioneel, maar zorgt voor een ‘veerkrachtiger’ resultaat)
  • 4 eieren
  • Gehalveerde en ontpitte kersen

Werkwijze

  1. Boter en suiker tot room mixen
  2. Eieren één voor één toevoegen
  3. Meel en bakpoeder erdoor mixen tot een luchtige massa
  4. Doe de extra EL ketanmaal bij de kersen en meng de kersen er goed onder.  Dit voorkomt dat alle kersen naar de bodem van de cake zakken.
  5. In een brownievorm (vierkante bakvorm) in een voorverwarmde oven van 15o g (hetelucht) ca 75 min. bakken. (In een gewone bakvorm zul je een langere baktijd moeten aanhouden)
  6. Even prikken met een pin, om te zien of het gaar is. (gaar is wanneer er niets aan de pin blijft kleven)
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

