glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Frambozen-witte chocoladetaart

Een reactie plaatsen

Ik had een taartbodem gebakken, ik zou een fruittaart maken…. Ik had iets in mijn achterhoofd, maar was onnadenkend begonnen met deze bodem en besefte toen dat dit niet het recept was wat ik eigenlijk wou.  Wat doe je dan?  Juist, toch maar even verder doen en een lekkere bodem bakken.  Ik zou later wel zien wat ik ermee maakte… 😉

De frambozen in mijn tuin doen heel hard hun best.  Ik had die nochtans flink ingesnoeid, maar daar houden die lekkere bessen geen rekening mee…. Nu zijn de takken iets minder hoog, maar ze hebben zich flink in aantal uitgebreid én, net als vorige zomer, rijpen de bessen in razend tempo.

Het zou zo goed als zeker iets met frambozen worden en om het toch anders dan anders te maken ( geen gewone fruittaart), zocht ik iets met witte chocolade.  Het recept kwam ik toevallig tegen en dit werd het dus….

Het resultaat?  Amai, wat is me dat een bijzonder lekkere taart! 😀

Dit kan vast en zeker ook met andere rode vruchten gemaakt worden, afhankelijk van smaak, voorkeur en voorradigheid.  Hoe dan ook, dit is een absolute blijver voor wie van witte chocolade en fruit houdt.

Omdat smaken nu eenmaal persoonlijk zijn, heb ik het toch even laten proeven door iemand waarvan ik zeker wist dat dat het geval was…. Ik genoot van de blik bij die eerste hap 😀  Zàlig om iemand zo te zien genieten van een stukje taart 😉

2015-07-03 16.18.15

Bodem :

Ingrediënten

  • 1 cup Dove’s Farm of Schär C (125 g)
  • 1/2 cup Sorghummeel (75 g)
  • 2 EL kokosbloemsuiker
  • snuif zeezout
  • 1/2 cup kokosolie/-cream (100 g)
  • 2 EL kokosmelk
  • 1 theelepel guargom (optioneel)

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Vet een springvorm in of beleg de bodem met bakpapier
  3. Meng alles goed door elkaar
  4. Verdeel goed over de bodem en maak opstaande rand, indien gewenst.  Probeer de bodem overal even dik te maken.
  5. Bak gedurende ca 20 minuten, tot lichtjes bruin

2015-07-03 16.15.26

Vulling :

Ingrediënten

  • 250 ml slagroom
  • 350 g witte chocolade
  • 150 g roomkaas (bv. Philadelphia light)
  • Frambozen om de hele bodem mee te beleggen

Werkwijze

  1. Breng de slagroom op een zacht vuurtje aan de kook
  2. Haal van het vuur en roer er de witte chocolade door tot deze helemaal gesmolten is
  3. Roer er nu de roomkaas onder, tot je een mooie, gladde créme hebt
  4. Verdeel de frambozen over de afgekoelde taartbodem
  5. Giet het chocolademengsel hierover, ervoor zorgen dat alle frambozen bedekt worden
  6. Zet de taart minstens een uur in de koelkast alvorens te serveren

 

Bron : http://dinedecoratedesign.com/raspberry-white-chocolate-cream-pie/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

