glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Limoen-avocadopudding met kokosroom

Een reactie plaatsen

Soms valt een recept niet helemaal uit zoals je je het voorstelde of hoopte…. Dat kan tegenvallen, maar net zo goed meevallen.  Ik had zin in iets met limoen of citroen, in combinatie met avocado en vond een recept voor een ‘key lime pie’ maar dan zonder bodem.  Een bodem maken, was nu niet zo’n probleem, maar het is gemakkelijker en sneller als je ook een soort taart zonder kunt maken 😀

256_img_2_demoshop-limoen-2Voor de stevigheid en de textuur vraagt het origineel recept, net zoals bij kaastaart, om gelatine te gebruiken, wat ik best wel logisch vond.  Echter, geen idee waarom of waardoor, maar ik heb Agar Agar genomen; gebruikt zonder na te denken en geconstateerd dat ik er een pudding aan overhield 😉

 

Had ik de hoeveelheid aangepast, was het wel gelukt.  Al bij al toch niet zo slecht uitgedraaid, want ik bleek dan toch een bijzonder smakelijke avocadopudding te hebben gemaakt 😀

Nog even vermelden dat de smaak van de honing meebepaald hoe de pudding én de kokosroom smaken.  Liever een neutrale smaak, neem dan een neutralere honing.  Hou je helemaal niet van de smaak van honing, dan kun je rijstsiroop gebruiken.  Dit is tevens nog beter voor wie echt suiker wenst te vermijden.  Ik heb het nog niet uitgetest, maar ik vermoed dat je dan de AgarAgar een beetje moet aanpassen.

Op de foto is de poging tot taart te zien, zonder de toplaag van kokosroom.  In een taartvorm, jawel…. Volgende keer gaat dit dus in een diepere schotel, waaruit gemakkelijk te lepelen is 😉

Een foto van het geheel… Ik was ervan overtuigd dat ik die heb genomen, maar kan die maar niet terugvinden…. Vergeten?  Per ongeluk gewist?  Jullie hebben ze dus nog tegoed 😉

Afbeelding

Ingrediënten
Limoenpudding
  • 1 blik kokosroom 
  • 1/3 cup honing 
  • Sap van 5 à 6 limoenen
  • 1 rijpe avocado
  • 2 EL Agar Agar
Werkwijze
  1. Doe limoensap, honing en avocado in de blender en mix tot een glad geheel
  2. Voeg AgarAgar toe en mix opnieuw heel goed
  3. Warm de kokosmelk in een kookpot, doe er het limoenmengsel bij en roer goed om alles te mengen.
  4. Giet in een grote kom en zet voor een aantal uren (of een nachtje) in de koelkast, zodat het kan afkoelen en opstijven.
  5. Eenmaal goed afgekoeld, giet je er een toplaag van kokosslagroom* op en zet terug in de koelkast om af te koelen en op te stijven.
  6. Versier desgewenst met een schijfje limoen en/of kokosschaafsel voor het opdienen.

 

Kokosslagroom

  • 1 blik kokosroom (minstens 8 uren gekoeld)
  • 3 EL honing
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1/2 theelepel citroenaroma
Werkwijze
  1. Meng honing, vanille extract en citroenaroma
  2. Voeg hierbij de gestolde kokosroom; dus zonder het kokoswater!
  3. Mix op hoge snelheid tot een slagroom
  4. Giet meteen op de pudding en zet minstens een paar uren in de koelkast

 

Bron : http://thetastyalternative.com/2012/04/bottomless-key-lime-pie-with-whipped-lemon-coconut-cream-scd-friendly/
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

