glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Cups omrekenen in recepten

Een reactie plaatsen

In heel wat recepten wordt de inhoudsmaat ‘cup’ gebruikt, alsook eetlepels/theelepels.  Vooral in Amerika wordt dit als een eenvoudige manier van afmeten beschouwd.  Je kunt tegenwoordig vrij gemakkelijk cups kopen in winkels als Carrefour, Blokker, Delhaize, Dille & Kamille, Hema, Action,…

Toch vind ik het persoonlijk soms gemakkelijker om het gewicht in grammen of de vloeistof in mililiters te kennen.  Ik neem me doorgaans voor om het dan ook elke keer te noteren hoeveel zo’n cup nu precies weegt of meet, maar vaak vergeet ik dit .  Ja, geloof me, recepten uitdokteren om dan door te geven aan anderen, is niet altijd even evident 😀

Op internet vind je natuurlijk best wel al veel info hierover.  Niet iedereen gebruikt dezelfde ingrediënten, want deze zijn vaak ook streek- en landgebonden.  Niet elke meel dat bijvoorbeeld in Amerika gemakkelijk te verkrijgen is, vind je in Nederland of België in het assortiment. Daar ik lezers heb van overal ter wereld , tracht ik een lange lijst te maken, al hou ik het wel bij ingrediënten en meelsoorten die ik zelf gebruik of gebruikte.

Gaandeweg vul ik aan…

Omwille van het gebruiksgemak, hou ik een alfabetische volgorde aan 😉

2015-07-22 12.52.28

Gewicht van een cup voor glutenvrije meelsoorten en zetmelen

  • Aardappelmeel = 200 g
  • Aardappelzetmeel = 150 g
  • Amandelmeel = 90 g
  • Amarantmeel =  120 gram
  • Arrowroot (zetmeel) =  120 gram
  • Boekweitmeel = 125 gram
  • Gierstmeel =  120 gram
  • Havermeel (glutenvrij logo) = 90 g
  • Kastanjemeel = 104 g
  • Kikkererwtenmeel = 106 g
  • Kokos (meel) =  120 gram
  • Lijnzaad (gemalen)  = 108 g
  • Maïzena/maïszetmeel = 130 g
  • Tapioca Zetmeel =  120 gram
  • Rijstmeel (Bruin/volkoren) = 125 gram
  • Rijstmeel (wit) = 125 gram
  • Sorghummeel = 115 g

Andere

  • Boter = 240 gr
  • Bruine suiker = 180 gr
  • Cacao = 100 gr
  • Chocolade druppels = 160 gr
  • Gehakt fruit = 150 gr
  • Havermout = 90 gr
  • Honing = 340 gr
  • Noten (gehakt) = 150 gr
  • Noten (gemalen) = 120 gr
  • Parmezaan = 90 gr
  • Suiker = 200 gr

53130100_1

Cups in ml

1 thl           5 ml
1 EL          15 ml
1 cup         240 ml
3/4 cup     180 ml
2/3 cup     160 ml
1/2 cup     120 ml
1/3 cup       80 ml
1/4 cup       60 ml

Eetlepel in Gram

  • Cacaopoeder = 6 gr
  • Honing  = 21 gr

 

 

Bronnen :

http://glutenfreerecipebox.com/gluten-free-flour-conversion-chart/

http://uitpaulineskeuken.nl/2013/03/amerikaanse-maten-cups.html

http://www.glutenfreegigi.com/gluten-free-baking-weight/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

