glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Focaccia met gedroogde tomaten

Een reactie plaatsen

Ik besefte ‘last minute’ dat ik geen brood in huis had en ik straks toch wel honger zou hebben. Daar ik later ook nog op stap ging en ik dus zeker iets te eten kon meenemen, bedacht ik dat een brood met extra’s wel handig was.

Mijn aanvankelijk idee om een stokbroodje te maken veranderde in een focacciarecept.  Hier kun je namelijk gemakkelijk smaak toevoegen en ik had een bokaal zongedroogde tomaten in olijfolie naast mijn keukenmachine staan. De combinatie met olijven uit de aangebroken pot in de koelkast was snel gemaakt 🙂

Ik maakte de focaccia iets dunner dan ik normaal zou doen; op deze manier hield hij het midden van een pizza en brood, wat het handiger maakte om uit het vuistje te eten.  Bijkomend voordeel was dat hij snel afgekoeld was en dus écht wel geschikt was als ‘last minute’ brood 😉

2015-07-05 15.29.03

Ingrediënten

  • 10 g droge gist
  • 250 g meel naar keuze
  • 160 ml lauw water
  • snuif zout
  • 1 EL olijfolie
  • 1 EL Fiberhusk (optioneel)
  • zongedroogde tomaten in stukjes
  • olijven in stukjes
  • gemalen kaas naar keuze

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 200°C
  2. Los de gist op in een beetje water en laat een tiental minuten staan
  3. Doe er het meel, de olie, Fiberhusk en de rest van het water bij
  4. Als laatste voeg je zout toe
  5. Meng dit alles tot een samenhangend deeg.  Indien te droog, beetje water bij; indien te nat, beetje meel bij.
  6. Het deeg mag niet aan de handen blijven kleven!
  7. Leg bakpapier of silliconenmat op de bakplaat en leg hier het deeg op.  Druk plat en in de gewenste vorm
  8. Laat ca 30 minuten rijzen op een warme plaats (of tot het volume ongeveer verdubbeld is)
  9. Bestrijk met olijfolie en verdeel de tomaten en olijven over het brood
  10. Bestrooi met de gemalen kaas
  11. Bak gedurende 25 minuten
  12. Laat afkoelen op een rooster

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

