glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

ChocoladeBrownie Koeken

Een reactie plaatsen

Gisteren had ik het geluk een heel bijzonder testpanel te hebben voor deze koeken….  Drie leuke meiden en hun mama; allen chocoladeliefhebbers met een bijzonder eerlijke en hartverwarmende mening  😀

Wie smelt nu niet als een knappe jonge dame van om en bij de 13 na twee happen, én met een gelukzalige blik, aan de mama zegt dat ze het recept maar best even opslaat om zelf deze koeken te maken!

Als dan ook nog eens de kleine zussen verlangend naar een tweede, en zelfs een derde koekje vragen, ben ik helemaal gesmolten 😉

“De waarheid komt uit de kindermond” werd meteen duidelijk en ik deelde mijn meegebrachte voorraad maar al te graag met deze lieve meisjes en hun supermama…  Jaja, ook mama lustte wel een extra koekje… 😉

Wat me nog blijer maakte, was het feit dat die kinderen niet eens wisten dat het  ‘dieet’koeken zijn en dus vanuit hun puurheid vertelden dat iedereen met dit recept gelukkig wordt.

Voor wie geen eitjes verdraagt, is dit ook een prima opsteker, want ik gebruikte lijnzaad als ei-vervanger! 😀

2015-08-10 10.22.32

Ingrediënten

  • 6 El warm water
  • 2 El fijngemalen lijnzaad
  • 170 g chocolade (zonder suiker en zonder melk)
  • 2 EL cacaopoeder
  • 40 g (soya)boter of kokosboter
  • 100 g rijstmeel
  • 90 g maïsmeel (bv Schär Mehl)
  • 1 thl xanthaangom
  • 6 g bakpoeder
  • Snuif zout
  • 120 g kokosbloemsuiker (of 100 g suikervervanger + 20 g kokosbloemsuiker)
  • 3 EL kokosmelk
  • 2 thl vanille extract
  • 1 cup (170 g) chocoladedruppels (eventueel melkchocolade)

2015-08-11 15.54.02

Werkwijze

  1. Meng het lijnzaad met heet water en zet aan de kant
  2. Warm de oven voor op 170°C
  3. Smelt de chocolade met de boter au bain marie.  Roer dit voorzichtig tot  een glad en blinkend geheel
  4. Meng melen, bakpoeder, xanthaangom, cacaopoeder, en zout in een ruime mengkom
  5. Meng het lijnzaadmengsel met vanille, suiker en melk
  6. Voeg het lijnzaadmengsel bij het meelmengsel en roer met een (houten) lepel tot een een vast geheel.  Voeg eventueel een extra lepel melk toe als het deeg te kruimelig blijft. Hoe zachter het deeg, hoe meer de koekjes tijdens het bakken uitlopen.
  7. Doe hier nu voorzichtig de chocoladedruppels bij en meng het deeg
  8. Leg hoopjes van gelijke grootte op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Zorg voor voldoende afstand zodat ze plaats krijgen om een beetje uit te lopen.
  9. Verlaag de oventemperatuur tot 150 °C en bak de koekjes 18 – 20 minuten.  Laat  niet langer bakken, dan worden ze vanbinnen te droog
  10. Laat afkoelen op de bakplaat

Bron : http://thebestgf.blogspot.be/2015/08/gluten-free-chocolate-fudge-cookies.html

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

