glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Bosbessen koffiekoek

Een reactie plaatsen

Heel vaak maak ik lekkers met chocolade.  Dat doe ik dikwijls met bladerdeeg en dat valt altijd in de smaak.

Deze keer echter had ik niet zo’n zin in chocolade (ik had al een voorraadje chocoladekoeken gebakken), maar wel in iets met vers fruit.  Aanvankelijk dacht ik snel appels of appelmoes te gebruiken, maar daar had ik nu even onverwachts geen tijd meer voor.

Een grote bak verse bosbessen lachtten me vanuit de koelkast toe en ik besloot deze te gebruiken en wachtte gespannen het resultaat af.  Ik moet bekennen, ik ben verkocht! 😀

Niettegenstaande ik altijd graag mijn gebak deel, heb ik deze allemaal voor mezelf gehouden…. Dit is een ware traktatie 🙂

Ik zei toch al dat ik tijdsgebrek had om er mee bezig te zijn en het is dan ook verrassend dat het zo lekker is!  Gewoon maken dus!  Je kunt uiteraard ook andere fruitsoorten nemen, of een mengeling, het blijft spotgemakkelijk. 😀

Oja, nog even vertellen dat het opvouwen niet persé perfect hoeft te zijn…. een artisanaal ogende koek smaakt des te lekker! 😉

2015-08-11 09.14.56

Ingrediënten

  • Bladerdeeg (bv diepvriesbladerdeeg van Schär)
  • Bakje bosbessen
  • Ahornsiroop of rijststroop
  • Optioneel een lepel kokosbloemsuiker
  • eigeel

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 180°C
  2. Rol het bladerdeeg uit en verdeel in vier plakken
  3. Leg een handvol fruit in het midden van elke plak
  4. Giet een beetje ahornsiroop of rijstroop over het fruit
  5. Vouw de punten van de plak naar elkaar toe en druk ze samen
  6. Besmeer de bovenkant met eigeel
  7. Strooi desgewenst een beetje kokosbloemsuiker over
  8. Leg op een met bakpapier bekleedde bakplaat (let op, tijdens het bakken loopt een beetje sap uit het gebak!)
  9. Bak gedurende ca 20 min of tot het gebak gaar is.
  10. Laat een half uurtje afkoelen op de bakplaat en daarna op een rooster
  11. Smakelijk!
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

