glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Jamaïcaanse kokoscake

2 reacties

Het komt al eens voor dat iemand vraagt of je een recept uitprobeerde of zelf niet meteen weet hoe eraan te beginnen.  Als je regelmatig op fora komt, brengt men al eens een interessant recept naar voor.  In dit geval vroeg Laura of iemand deze Kokoscake wou uitproberen, omdat ze zelf even geen zin in bakken heeft.

Op zich geen probleem, als je alle ingrediënten in huis hebt natuurlijk, maar voor velen is het vertalen vanuit het Engels niet zo evident.  Dit lijkt nogal eens tegen te houden om deze lekkernijen te maken.  Ik hoef niet te zeggen dat ik me geroepen voelde om dit experimentje te testen, geloof ik 😉

Zelf heb ik de kruiden een beetje aangepast.  Gember verdraag ik niet zo best en de ‘allspices’…. die had ik niet meteen voorhanden, dus nam ik de 5-kruidenmengeling uit mijn keukenkast.  Dit zal ervoor zorgen dat de smaak van mijn cake toch een beetje zal afwijken van de originele Jamaïcaanse cake.  Het is zoals je zelf verkiest natuurlijk 🙂

Het eindresultaat is een heerlijk gebak, dat net zoet genoeg is, niet te droog en met een heerlijke textuur.  Kortom, voor mij is dit een absolute blijver! 😀

2015-08-18 10.43.17

Ingrediënten :

  • 210 g of Amandelmeel
  • 75 g  Geraspte kokos
  • 150 g  Kokospalmsuiker
  • 3 g bakpoeder
  • 2 g baking soda (of 5 g bakpoeder in totaal)
  • ½ thl chinese 5-kruiden (ca 1 g)
  • ½ thl nootmuskaat
  • ½ thl gemberpoeder
  • ½ thl vanillemergpoeder (of merg uit een vanillestok)
  • Snuif Himalayazout
  • 4 grote eieren
  • 50 g gesmolten boter  (Kokosboter of Ghee voor Paleo)
Werkwijze
  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Bekleed een brownieschotel (rechthoekige of vierkante bakvorm) met bakpapier
  3. Meng melen, kruiden, suiker en bakpoeder in een grote mengkomMeng er de boter en de eigelen onder tot je een samenhangend geheel bekomt
  4. Klop de eiwitten stijf en meng deze voorzichtig door het meelmengsel, zodat er luchtigheid in het beslag komt
  5. Giet het beslag in de bakvorm
  6. Bak gedurende ca 40 minuten.  Controleer vanaf 35 minuten met een pin.  Als je die in het midden even prikt en er blijft niets aankleven, dan is je cake gaar.  Heb je liever een lichtere korst, leg dan halverwege een vel aluminiumfolie over het gebak
  7. Laat in de vorm afkoelen
  8. Bewaar in een luchtdichte doos of eet hem snel op 😉

Met dank aan Laura V. uit Utrecht voor het aanbrengen van het recept.

Bron : http://thatgirlcookshealthy.com/jamaican-toto-coconut-cake-gluten-free-and-paleo

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

2 thoughts on “Jamaïcaanse kokoscake

  1. Hi,

    Thank you so much for the back link and most importantly thanks for creating my Toto recipe. You did a great job, I’m sure it tastes just as delicious with the Chinese five spice.

    Like

Geef een reactie

