glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

s’more repen

Een reactie plaatsen

Een hele tijd geleden waren er bij de Action mini marhmallows te koop, waarop uitdrukkelijk stond dat ze glutenvrij waren.  Sinds ik weet dat je daar niet alleen geregeld een koopje kunt doen, maar ook af en toe iets wat je verder nergens in glutenvrije versie kunt vinden, ga ik graag even snuisteren.  Het scheelt wel dat er een Action in het dorp is én ik er elke keer langsrij als ik naar ’t stad moet 😉

Nu had ik aanvankelijk het idee om ze te gebruiken om cupcakes mee te versieren, maar om de één of andere reden komt daarniets van in huis.   Het zou echter zonde zijn deze zoete snoepen niet te gebruiken, vandaar deze repen.

Ik moet bekennen dat ik behoorlijke bedenkingen had toen ik het beslag in de bakvorm kieperde… Het was vrij stevig en leek in de verste verten niet op het cakebeslag wat ik gewoon ben.

Eenmaal gebakken (op dat moment zag en rook het toch wel goed!), was ik dan ook heel benieuwd naar de structuur van deze repen.  Het hoefde niet de veerkrachtigheid van een cake te hebben, maar een compacte, droge hap, vind ik ook maar niets 😉

Het valt me dan ook reuze mee dat dit gebak zonder ei helemaal niet droog of supercompact bleek te zijn, integendeel!

De hoeveelheid chocolade bovenop pas je aan naar believen.  Daarom vermeld ik niet de juiste hoeveelheid hiervan.

De marshmallows steken ook niet zo nauw én als je geen kleintjes vindt, neem je maar grote en knip je die een beetje klein.

Verrassend is wel hoe krokant die zachte snoepjes uit de oven kwamen en tegelijk bleven ze hier en daar toch kleverig…. Niet iets wat ik dagelijks zou eten, maar toch wel een leuk recept, en alzeker voor kinderen.  Lekker een reep in de hand en smikkelen 😀

Ik kan me zo voorstellen hoe  dit op een kinderfeestje wordt onthaald….

2015-08-16 14.26.44

Ingrediënten

  • 6 EL zachte boter
  • 60 g kokosbloemsuiker
  • 2 EL Rijststroop
  • 5 g bakpoeder
  • 1/2 thl Kaneel
  • 1 EL Gemalen lijnzaad
  • 60 ml Water
  • 1 EL Vanilla exctract
  • 200 g meel (bv 90 g rijstmeel, 40 g sorghummeel, 70 g all purpose meel)
  • Zakje kleine marshmallows (voor decoratie)
  • 1 cup Chocoladedruppels
    2015-08-16 14.25.40

 

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Brownievorm of rechthoekige bakvorm bekleden met bakpapier
  3. Doe 3 EL water bij het gemalen lijnzaad en zet aan de kant
  4. Mix de boter, suiker, rijststroop, vanille,  bakpoeder en kaneel samen tot romig
  5. Voeg hier het lijnzaadmengsel bij en mix tot een samenhangend geheel
  6. doe hier voorzichtig het meel bij en meng tot een stevig beslag.
  7. Voeg hier water bij tot het geheel soepel is; doe dit per eetlepel.  Afhankelijk van de gebruikte meelsoorten kan je meer of minder water nodig hebben.
  8. Doe dit beslag in de vorm en bak gedurende ca 25 minuten of tot de cotrolepin droog blijft bij het prikken.
  9. Haal even uit de oven en verdeel de marshmallows en daarna de chocoladedruppels bovenop de cake
  10. Plaats nog even terug in de warme oven, tot de chocolade gesmolten is
  11. Laat afkoelen vooraleer aan te snijden

Bron :  http://themisfitbaker.com/2015/08/12/smore-bars/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

