glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kokosroombolletjes

Een reactie plaatsen

Niettegenstaande ik de enige ben die glutenvrij moet eten, krijg ik vaak de vraag wanneer ik nog eens ‘van die lekkere broodjes’ wil bakken.  Dit zijn dan ‘kwarkbolletjes’, een heel eenvoudig en snel recept voor lekkere bolletjes.  😉

Eén van de kinderen mag echter geen melk hebben en tot nu toe kon zij die slechts zelden eten.  Ik probeer ook zoveel mogelijk soja te vermijden, daar dit ook niet zo’n goed vervangmiddel is voor zuivel.  In het verleden waren de klachten die mijn dochter van soja kreeg even erg als die bij een spoortje van melk.  Voorlopig kan ze af en toe wel iets van soja verdragen, maar we tarten het lot niet en proberen die intolerantie weinig kans te geven om terug te komen.

Tegenwoordig vind je kokosyoghurt in de natuurvoedingswinkels, maar elke keer dat ik er wou kopen, bleek die uitverkocht te zijn.  Mogelijks omdat vraag en aanbod nog niet helemaal op elkaar afgestemd zijn, maar ik kon het nog niet uittesten.

De kokosyoghurt in het koelvak van de grootwarenhuizen (Alpro) bevat meer soja dan de sojavariant!  Ze is dan wel lekker, maar m.i. dus niet zo’n beste keuze als vervanging.

2015-09-10 08.58.45

Om de broodjes voor iedereen geschikt te maken, bedacht ik dat kokosroom wel eens gebruikt kon worden.  De fiberhusk (psylliumvezel) dient om een meer gebonden consistentie te bekomen, zodat je deeg meer op gewoon brooddeeg gaat lijken.  Je kunt stellen dat de vezels het werk van de gluten overnemen.

Ik heb literverpakkingen van kokosroom (Aroy D) en gebruik zowel de stevige room als het kokoswater in dit recept. Je kunt ook een blik room gebruiken, maar het is soms wel even zoeken voor je een merk vindt wat puur kokos bevat.

Mijn broodjes zijn verrassend luchtig en lekker, dus voortaan doe ik geen moeite meer om op zoek te gaan naar een alternatief voor yoghurt of kwark om brood te bakken 🙂

Ik bakte een deel met chocoladedruppels, voor overheerlijke chocoladebolletjes… Héérlijk als ontbijt 😀

Het recept is goed voor 9 à 10 broodjes.

2015-09-10 09.00.31Ingrediënten

  • 300 g kokosroom (blik of brick)
  • 250 g meel (bv. 40 g kastanjemeel, 40 g boekweitmeel, 40 g ketanmeel, 130 g rijstmeel of Schär B)
  • 2 overvolle EL Fiberhusk
  • 1 thl vanille extract of een zakje vanillesuiker
  • 1 zakje bakpoeder
  • 3 eetl. olie
  • 2 eieren
  • Snuif zout
  • Optioneel bakvaste chocoladedruppels of rozijnen

    Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 200°C
  2. Olie, kokosroom en eieren door elkaar roeren.
  3. Voeg hierbij meel, vanille,  Fiberhusk en bakpoeder erbij en tot een smeuïg deeg mixen.
  4. Laat het deeg een 15 minuten rusten.  De fiberhusk gaat zwellen en vocht vasthouden
  5. Met 2 lepels bolletjes vormen. Maak je hand vochtig om de ronde, gladde vormen te maken
  6. ca 20 min op 200 graden bruin bakken.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

