glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Hazelnotenkoeken

Een reactie plaatsen

Dit is een gemakkelijk en snelklaar recept voor koeken die net ietsje anders zijn. De combinatie van kokos, hazelnoten en cacao geeft deze een aparte smaak.

Ik beperkte de suikers omdat ik deze keer een gezoete notenpasta gebruikte.  Ik raad je aan om zelf even te proeven voor het bakken, en als je dan vindt dat je het liever een beetje zoeter hebt, kun  je er suiker aan toevoegen. Bedenk dat het moeilijker is om het omgekeerde te doen 😉

Ipv hazelnotenpasta  kun je ook een hazelnotenchoco  (bv nutella) gebruiken.  Laat dan de cacao weg én let nog extra op met de hoeveelheid toegevoegde suikers!

Even een opmerking/reminder voor wie deze koeken maakt, maar niet zo vertrouwd met de risico’s op kruisbesmetting. Gebruik ALTIJD een verse pot pasta, want eenmaal daar iemand gebruik van maakte om gewone boterhammen mee te besmeren, zitten er zeker gluten in, ook al zie je ze niet!  Wees hierin A.U.B. niet nonchalant, want je maakt degene waarvoor je zo graag de moeite voor doet en iets lekkers wil aanbieden erg ziek….

2015-09-10 12.52.39

Ingrediënten

  • 50 g ongezoet kokosschaafsel
  • 100 g hazelnotenpasta
  • 40 g zoetmiddel (kokosbloemsuiker of xylitol)
  • 5 g bakpoeder
  • 2 EL ongezoet cacaopoeder
  • 1 ei
  • 1 thl vanille extract

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 160°C
  2. Voeg alles in een mengkom en meng goed
  3. Met behulp van twee koffielepels leg je kleine hoopjes op een met bakpapier bedekte bakplaat.  Laat voldoende ruimte tussen, want ze lopen uit 😉
  4. Bak ca 10 minuten
  5. Laat de koeken grotendeels afkoelen op de bakplaat alvorens ze op een rooster te leggen

2015-09-10 12.49.20

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

