glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kaneelrollen

Een reactie plaatsen

Nu het herfst is, komen de recepten met kaneel ook terug in de aandacht.  Als je van kaneel houdt, vind je deze (koffie)koeken zeker en vast heel smakelijk bij de koffie of als ontbijt 😀  Ik heb er in elk geval lekker van gesmuld!

Ik paste het originele recept aan, omdat ik liever geen koekjes wou bekomen, maar liever iets broodachtigers.  Het deeg was iets minder te stroomlijnen als in de bron; misschien smaken ze ook niet helemaal hetzelfde, maar geloof me… héérlijk!

De geraffineerde suiker heb ik vervangen door kokosbloesemsuiker, enkel de icing er bovenop heb ik even met bloemsuiker gemaakt.  Het oogt anders als daar een wit laagje op zit, zeker als je een foto wil 😉 Je hoeft deze er helemaal niet op te doen of maak het met kokosbloemsuiker.

Ingrediënten

Brooddeeg

  • 280 g meel (bv 100 g Mehl van Schar, rijstmeel, ketanmeel en kastanjemeel)
  • 1 thl xanthaangom
  • 1 EL fiberhusk
  • 5 g bakpoeder
  • Een flinke snuif zout
  • 120 g kokosbloemsuiker
  • 130 g boter
  • 3 eieren
  • 1 EL vanille extract

Voor de vulling

  • 28 g boter
  • 160 g kokosbloemsuiker
  • 1 thl kaneelpoeder

Voor de icing

  • 90 g bloemsuiker (of fijngemalen kokosbloemsuiker)
  • 1 EL (kokos)melk

2015-09-25 12.12.09

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 170°C
  2. Doe alle ingrediënten in de mengkom en mix tot een homogeen, kleverig deeg
  3. Laat dit een half uurtje rusten.  Zo kan de fiberhusk zijn werk doen
  4. Intusssen maak je de vulling door boter, suiker en kaneel goed te mengen
  5. Leg een groot vel bakpapier op je werkvlak en bestuif met een beetje bloem
  6. Neem ongeveer de helft van het deeg en rol het uit tot ca een halve centimeter dik
  7. Snij een rechthoekige vorm van de deeglap en verdeel, met een scherp mes of pizzasnijder in gelijke stroken
  8. Doe een deel van de kaneelvulling hierop en verdeel het met je handen tot in de hoeken
  9. Rol nu voorzichtig elke reep op.  Dit gaat beter als je je handen lichtjes invet
  10. Leg op een met bakpapier bekleedde bakplaat.  Hou voldoende afstand tussen elke rol.  Duw lichtjes plat
  11. Herhaal dit met de rest van het deeg
  12. Bestrijk met een beetje gesmolten boter
  13. Bak gedurende 15 minuten
  14. laat afkoelen op de bakplaat
  15. Glaceer met een beetje icing en laat deze helemaal uitharden

Smakelijk ! 😀

Bron : http://glutenfreeonashoestring.com/gluten-free-cinnamon-roll-sugar-cookies/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

