glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Pompoencake

Een reactie plaatsen

Door omstandigheden is het al een tijdje stil op mijn blogje, maar dat betekent niet dat er niets gemaakt of gebakken werd 😉  Vandaag kruip ik toch terug ‘in de pen’ om dit receptje met jullie te delen.

Het idee, of beter het basisrecept, werd gepost in een groep op FaceBook (Glutenvrij/sans gluten BE).  Omdat hier gebruik gemaakt werd van zelfrijzend meel, heb ik het een beetje aangepast en er tevens een persoonlijke toets aan toegevoegd.

Een lekkere cake om in deze pompoentijd te maken en verrassend anders; zoet, doch niet té zoet, luchtig en toch niet te droog.

Dit recept is best wel gemakkelijk en snel te maken en als je liever geen ahornsiroop of kokosbloemsuiker gebruikt, maar bruine kandijsuiker neemt, is het ook nog eens een vrij goedkope lekkernij  😀

2015-11-02 14.44.27

Ingrediënten

  • 150 g kokosbloemsuiker (of bruine kandijsuiker)
  • 200 g boter op kamertemperatuur
  • 200 g bloem (bv.mengeling Schär C, rijstmeel, ketanmeel)
  • 1 zakje bakpoeder
  • 1 thl vanille essence
  • 200 g gekookte pompoen
  • 4 eieren
  • Ahornsiroop of kokossuiker (of bruine suiker) voor het bestrooien

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 170°C
  2. Suiker en boter goed mixen
  3. Voeg de eieren één voor één toe en mix tot een glad geheel
  4. Doe hier de vanille, het bakpoeder en de bloem bij en meng dit eerst heel voorzichtig
  5. Mix het geheel tot een samenhangend beslag
  6. Voeg hier de pompoenpuree bij en mix tot deze in het beslag gemengd is
  7. Stort het beslag in een ronde cakevorm, die je hebt ingevet of met bakpapier hebt belegd
  8. Bak ca 30 minuten op 170°C
  9. Open de oven voorzichtig, en begiet of bestrooi de bovenkant met ahornsiroop of suiker (niet teveel!)
  10. Bak de cake nog zo’n 15 minuten of tot hij helemaal gaar is.
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

