glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Marsepeinfudge

Een reactie plaatsen

Rond deze tijd van het jaar gaan we aan marsepein denken. Je komt geen winkel meer binnen of je wordt overstelpt door marsepein in allerlei vormen, kleuren en groottes.

Lang voor ik over coeliakie hoorde, maakte ik dit al graag zelf.  Het is op zich zo eenvoudig en de smaak zoveel puurder, maar je moet er uiteraard wel even mee bezig zijn en geduld hebben om de smaken tot zijn recht te laten komen.

Toen mijn kinderen klein waren en creatieve activiteiten nog werden aangeboden, boetseerden ze naar hartenlust hun figuurtjes en ‘patatjes’, die vaak héél snel opgegeten werden. Omdat hier dan ook zeker geen melk of soja in zat en de suiker beperkt werd, mocht dit al eens vaker voorvallen. Dit zijn herinneringen die blijven! 😉

Deze fudge is een variatie op marsepein, waarbij geen ei nodig is, en die naar mijn gevoel een soort veredelde marsepeinsnoep geeft.  Ik kon er in elk geval moeilijk afblijven 😉

2015-11-02 14.54.59

Ingrediënten

  • 2 cups amandelmeel
  • 120 g ongezoete amandelpasta
  • 160 ml ahornsiroop
  • 1/4 thl vanille extract (optioneel)

Werkwijze

  1. Bekleed een rechthoekige vorm met papier
  2. Smelt amandelpasta met ahornsiroop op een zacht vuurtje.  Meng dit goed
  3. Voeg vanille toe
  4. Doe er het amandelmeel bij en meng dit tot een dik, samenhangende massa
  5. Stort in de vorm en dus dit goed aan.  Let erop dat je ook in de hoeken aandrukt!
  6. Zet dit minstens een half uur in de koelkast.  De smaken komen echter beter tot zijn recht als je dit minstens een nacht in de koelkast laat staan

Bron : http://thebigmansworld.com/2015/11/01/healthy-3-ingredient-maple-almond-fudge/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

