glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Koekjes met witte chocolade

Een reactie plaatsen

Verjaardagen…. In ons gezin was het altijd al een traditie om iets zelfgemaakt als cadeautje te geven.  Toen de kinderen klein waren, knutselden ze naar hartelust.  Keer op keer verrasten ze met wat ze creëerden.  Als moeder is dat natuurlijk ‘heerlijk’, zeker als je zelf altijd erg creatief bezig bent.

Met het opgroeien leerden ze andere technieken, andere materialen kennen en kregen ze nieuwe ideeën. Nu ze volwassen zijn, is het knutselen achterwege gebleven, maar kwam het koken en bakken in de plaats.

Wie al eens een poging waagde om een gewoon recept glutenvrij te maken, weet dat dit niet zonder enige aanpassing kan. Toch is het vaak veel gemakkelijker dan je zou denken, alleen moet je het één en ander indachtig zijn.

Vanmorgen, mijn verjaardag, stond ik vrij vroeg op.  Het rook lekker toen ik naar beneden ging en het was amper 7:30 u.  Op zich is het niet vreemd dat een afbakbroodje voor ontbijt of lunch in de oven gaat, maar dit rook toch wel anders, zoet….

In de keuken wachtte me een verrassing waar ik van ondersteboven was!  Mijn dochter was op het idee gekomen om koekjes te bakken, met witte chocolade en noten.  Deze lagen af te koelen op een rooster… Mijn dag kon al niet meer stuk 😀

Stiekem nam ik er alvast eentje voor ontbijt, al was dat stiekeme eerder een gevoel, want intussen was ik alleen thuis en om acht uur een hoor je toch geen koeken te smullen zeker 😉

Hoe dan ook, lékker!!  Deze lijken een veredelde versie van American cookies te zijn; net zoet genoeg en knapperig zonder droog te zijn. Dit recept moest ik hebben!

Het idee haalde ze uit een bakboek dat ze ooit onder de kerstboom kreeg en waar zo goed als alle recepten minstens een keer gemaakt en gesmaakt werden.  Omdat deze niet glutenvrij zijn, heeft ze enkel het idee gehouden, maar zelf het recept omgebouwd naar een glutenvrije versie.  Knap voor een jonge volwassene en ik ben een trotse moeder 🙂

Ik mocht het recept met jullie delen, dus hier komt het…

2015-11-24 08.31.01

Ingrediënten

  • 120 g zachte boter
  • 100 g kokosbloemsuiker
  • 1 losgeklopt ei
  • 200 g glutenvrij meel (bv Doves farm)
  • 6 g bakpoeder
  • 125 g witte chocolade in stukjes
  • 50 g gehakte amandelen

Werkwijze

  1. Verwarm de oven op 190°C
  2. Bekleed een bakplaat met bakpapier
  3. Klop de boter met de suiker licht en schuimig
  4. Klop er het ei door
  5. Zeef meel, bakpoeder en zout en meng het door het botermengsel
  6. Voeg de gehakte chocolade en noten toe en roer dit onder het deeg
  7. Schep hoopjes op de bakplaat, met een klein beetje afstand tussen, want ze lopen een beetje uit
  8. Bak ca 12 minuten of tot ze goudbruin zijn
  9. Laat even afkoelen op de bakplaat alvorens op een rooster te leggen

M.O. dat de koekjes pas hard worden bij het afkoelen!

2015-11-24 18.29.08

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

