glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Dolce Limone

Een reactie plaatsen

We zijn hier allemaal verzot op tiramisu, maar ook dit dessert komt voortaan wel vaker op tafel 🙂

Het idee komt van Elize, http://www.storiesofacoeliac.nl, en ik was meteen verkocht aan het concept. Glutenvrije lange vingers zijn tegenwoordig gemakkelijk te vinden, maar die zijn vrij duur en erg gesuikerd.  Bovendien vind ik het toch handig als je zelf iets kunt maken, wat veel lekkerder is en ook nog eens iets extra’s aan een dessert geeft.

Ik weet dat veel mensen dan een simpele cake gebruiken, maar die is meestal ook tamelijk compact en dus voor mij ook weer niet ideaal bevonden.

Mijn oog viel op een paleorecept voor biscuitdeeg en dit bleek een topper!

Uiteraard neemt het iets meer tijd in beslag als je alles helemaal zelf maakt.  Na het bakken van de bodem, laat je die afkoelen vooraleer je er repen van snijdt.  Ik heb een deel van deze repen in de diepvries gestopt voor een volgende gelegenheid. Lekker gemakkelijk. 😉

Hieronder vind je het recept voor een grote schaal, maar ik heb zelf ook enkele individuele porties gemaakt.  Handig als je je bezoek wil verrassen met dit lekkere dessertje 😀

2015-12-30 15.06.03

Ingrediënten

  • Biscuitdeeg in repen
  • 500 g mascarpone
  • 300 ml slagroom
  • 9 EL suiker(vervanger)
  • Rasp van 3 citroenen
  • Sap van 3 citroenen
  • 50 ml limoncello

Werkwijze

  1. Rasp de citroenschillen en pers ze daarna uit
  2. Klop slagroom stijf met vijf EL suiker
  3. Roer de mascarpone los en meng er voorzichtig de slagroom onder
  4. Meng in een diep bord of schotel 10 EL limoncello, citroensap en 4 EL suiker
  5. Voeg 10 EL van dit mengsel bij de mascarpone
  6. Doop de helft van de biscuitrepen in het limoncellomengsel en leg ze in een (rechthoekige) schaal
  7. Bedek met een laagje van het mascarponemengsel
  8. Herhaal stap 6 en 7
  9. Versier met citroenrasp
  10. Laat minstens 12 uren in de koelkast staan; de smaak wordt beter

Bron : http://www.storiesofacoeliac.nl/recepten/glutenvrije-dolce-limone

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

