glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Opgevulde spaghettipompoen

Een reactie plaatsen

Een tijdje geleden kreeg ik van een lieve vriendin een spaghettipompoen uit eigen tuin.  Ik was hier best wel blij om, want had die altijd al eens willen zien en proeven. Nu kwam het me niet meteen goed uit om er een receptje meer uit te proberen, maar gelukkig blijven pompoenen lange tijd goed, zolang ze in de juiste omstandigheden bewaard worden.  Mijn garage is daar bijzonder geschikt voor 😀

Onlangs ging ik dan eindelijk over een geschikt recept nadenken en probeerde het uit.  Mijn dochter en ik hebben lekker gesmuld en waren meer dan voldaan, na deze bijzonder lekkere maaltijd 🙂

Je kunt dit gerecht gemakkelijk op voorhand maken.  Bewaar deze dan in de koelkast en bak enkel de laatste baktijd van 20 minuten. (stap 13)

2016-01-26 16.33.31

Ingrediënten

  • een spaghettipompoen
  • een ui
  • 250 g kippengehakt
  • blik gepelde tomaten in stukjes
  • mozarella (of mosarisella voor melkvrij)
  • fijngesnipperde peterselie en basillicum
  • peper, zout, chilipoeder

2016-01-26 17.13.05

Werkwijze

  1. Was de pompoen onder stromend water en snij in de lengte doormidden
  2. Leg de helften in een ovenschotel, waarin je een klein bodempje water doet
  3. Zet de schotel in de oven, op 150°C gedurende minstens een uur.  De pompoen moet zacht genoeg zijn om het meeste vruchtvlees eruit te lepelen
  4. Intussen snij je de ui fijn en bak deze aan, samen met het kippengehakt
  5. Voeg de gepelde tomaten bij en kruid met peper, zout en chilipoeder
  6. laat het geheel twintig minuten sudderen op een zacht vuurtje
  7. Proef of dit voldoende gekruid is.
  8. Als de pompoen zacht is, haal je met een soeplepel zoveel mogelijk vruchtvlees uit.  Let op, dit zijn spaghetti-achtige draden, dus kun je best in de lengte werken.
  9. Doe het vruchtvlees bij het gehaktmengsel en meng dit alles goed
  10. Als er nog vocht in de ovenschotel achterbleef, giet je dit uit
  11. Leg de uitgeholde pompoenen in de schotel en schep er het gehaktmengsel in. Strooi er de peterselie en basillicum over. Verhoog de oventemperatuur tot 180°C en bak de pompoen zo’n 30 minuten
  12. Snij de mozarella in fijne plakjes en verdeel die over de pompoen
  13. Bak nog ca 20 minuten of tot de kaas gesmolten is en een korst begint te vormen

 

 

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

