glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Brownie met kaasvulling

Een reactie plaatsen

Straks is het Valentijn en dan willen we al eens iets bijzonders maken voor onze geliefde.  Wanneer je vaak bakt, is het verwennen nooit ver weg.  Toch zoeken we naar dat ene recept dat net iets specialer is en daar hoort de kleur van de liefde bij 😉

Daar ik zelf frambozen in de tuin heb, en de oogst de laatste jaren groot, heb ik een voorraadje in de diepvries, potten zelfgemaakte confituur, extract en coullis.  Daar maak ik nu gebruik van.  Je kunt tegenwoordig in elk warenhuis diepgevroren vruchten kopen, waarmee je meteen aan de slag kunt 🙂

Deze brownie voldoet aan de wensen… Hier likken jullie samen de vingers van af!

Oja, houden jij of je partner niet zo van frambozen, dan neem je aardbeien of kersen 😉

2016-02-08 13.55.17

Ingrediënten :

Brownie

  • 100 g gesmolten of vloeibare boter
  • 200 g suiker
  • 35 g cacaopoeder (ongesuikerd)
  • ½ thl vanille extract
  • snuif zout
  • ½ thl appelazijn
  • 2 eieren
  • 110 g meel (rijst-, ketan-, Schär C)

Kaasvulling

  • 240 g roomkaas, op kamertemperatuur
  • 3 EL suiker
  • ½ thl vanille extract
  • 1 eierdooier
  • ¼ cup frambozenpuree of –confituur

2016-02-07 17.50.24

Werkwijze :

  1. Verwarm de oven voor op 170°C
  2. Vet een brownievorm in en beleg met bakpapier
  3. In een grote mengkom mix je de boter met de suiker, cacaopoeder, vanille
  4. Voeg er de appelazijn bij en meng goed
  5. Klop de eieren een beetje op en meng deze bij het browniebeslag
  6. Doe hier voorzichtig het meel bij en meng tot een glad beslag
  7. Giet het beslag in de vorm, maar hou 4 EL apart
  8. In een mengkom mix je de roomkaas, suiker en eierdooier tot een samenhangend geheel
  9. Hou hier een paar EL apart om met de frambozenpuree te mengen
  10. Verdeel de witte kaas gelijkmatig over het browniemengsel
  11. Bedek met hier en daar een hoopje browniemengsel en daarna met frambozenkaasmengsel
  12. Gebruik een scherp mes of pin maak je voorzichtig spiralen
  13. Je kunt hier ook nog enkele vruchten op leggen
  14. Bak de brownie 30 à 35 mintuen, afhankelijk van je oven. De brownie moet ook in het midden lichtjes gebakken zijn
  15. Laat afkoelen vooraleer uit de vorm te halen
  16. Met een scherp mes snij je de typische vierkantjes
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

