glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Zalm diabolique

Een reactie plaatsen

Deze lekkere maaltijd heb ik aan Jeroen Meus én mijn dochter te danken   😉

We aten deze schotel met glutenvrije spaghetti en geen kruimeltje is achtergebleven   😀

Het is op zich een heel simpel recept; je hoeft er zeker geen heus keukenwonder voor te zijn; het kan niet mislukken, tenzij je het laat aanbranden door verstrooidheid.  Jaja, mij overkomt dat wel eens… Multitasken en koken, dat loopt gegarandeerd fout, geloof me 😉

Maar, op dagen dat ik mijn aandacht er moeilijk bij kan houden, hou ik het bij eenvoudige gerechten of ik laat mijn dochter iets op tafel toveren.  Gegarandeerd smullen!! 😀  Geen idee of je de liefde voor koken en bakken aan je kinderen kunt doorgeven, maar het zou me helemaal niets verbazen.

Hoe dan ook vermoed ik dat de foto van dit gerecht je laat watertanden en wie weet komt dit straks bij jou ook op tafel 😉

Smakelijk!   🙂

2016-02-02 18.11.59

Ingrediënten

  • 1 moot zalm per persoon
  • 1 grote rode ui
  • 1 teentje look of lookpoeder
  • 1 eetlepel (zacht) currypoeder
  • 1⁄2 eetlepel (mild) paprikapoeder
  • 1 snuifje cayennepoeder of chilipoeder
  • 1 dl ketchup
  • 1 dl witte wijn
  • 25 cl room (kokosroom)
  • 2 tomaten of kerstomaatjes
  • 1⁄4 bussel verse peterselie (of bieslook)
  • olijfolie
  • 1 klontje boter
  • peper
  • zout

Werkwijze

  • Snij de ui in kleine stukjes en stoof glazig in een scheut olijfolie
  • Voeg look toe. verse lookteentje even pletten met je mes of lookpers gebruiken
  • Voeg het currypoeder en het (milde) paprikapoeder toe. Roer alles om en laat de kruiden kort meebakken.
  • Voor een pikante versie voeg je cayenne- of chilipoeder toe; naar smaak
  • Voeg de ketchup toe en roer zodat alle smaken zich vermengen.
  • Schenk ook de witte wijn erbij en laat de alcohol al roerend verdampen.
  • Giet nu de room in de pan en laat de saus al roerend een beetje inkoken. Zodra ze een romige dikte heeft, is ze klaar. Laat de saus pruttelen op een heel zacht vuurtje.
  • Snij het vruchtvlees van de (gepelde) tomaten in fijne blokjes of snij kerstomaatjes in vier
  • Hak de peterselie fijn en meng met de tomaat. Hou deze garnituur apart. (Je kan ook bieslook gebruiken.)
  • Kruid intussen de zalm met peper van de molen en een snuifje zout.
  • Bak de zalm in een hete braad- of grillpan aan beide zijden aan en laat nog even verder bakken tot gaar.
  • Schep de stukjes tomaat met peterselie in de warme saus. Doe dat net voor het serveren.
  • Presenteer de vers gebakken zalm met een flinke schep saus.  Werk eventueel af met nog wat extra peterselie en tomatenstukjes (het oog wil immers ook wat 😉 )

Bron : http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/scampi-diabolique

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

