glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Bananenfrietjes

Een reactie plaatsen

Vaak hebben mensen met coeliakie, maar zeker met glutengevoeligheid, bijkomende intoleraties.  Over het algemeen komt daar frequent een lactose-intolerantie bij.  Heb je pech is dit een allergie of intolerantie tegen de caseïne.  Echter, gevoelige darmen, gevoelig immuunsysteem,…. en je kunt (tijdelijk) op elk voedingsmiddel reageren.

De symptomen van de voedselintoleranties kunnen heel divers zijn en lijken op wat je ervaart als je per ongeluk een gluut binnenkreeg.  Ja, dat laatste overkomt iedereen wel eens; een moment van onachtzaamheid van jezelf of je omgeving en het kan gebeurd zijn.

Momenteel heb ik terug een probleem met aardappelen.  Een intolerantie die ik jaren geleden overwon, maar ongemerkt terug in mijn leven geslopen is.  Het heeft toch een hele tijd geduurd vooraleer ik de vinger op de oorzaak kon leggen; Eerst leek maïs de boosdoener, dus ging ik op zoek naar meelmengelingen die voor mij werkten,  zonder maïsmeel.  Naderhand heb ik hiermee het probleem enkel groter gemaakt; ttz de aardappelintolerantie kreeg me helemaal in zijn macht!

Niet dat ik veel kant en klaar gebruik, maar als je dan toch ingrediënten leest, valt al snel op dat de aardappel zowat in bijna àlle glutenvrije producten verwerkt wordt!  Uit eten gaan, of het nu op restaurant is of bij vrienden, is er nog een tikkeltje moeilijker door geworden.  Het (beperkt) spontane is nu pas helemaal verdwenen….

En ach, hoe lastig het eerst wel lijkt, hoe creatief je wordt om alternatieven te vinden die je lekker en gezonder zijn.  Ik eet vaak volle rijst, volle pasta van boekweit of quinoa,…, quinoa en af en toe gierst.  Hiermee ga ik dan ook steeds vaker experimenteren.

Een tijdje geleden had ik al groentenfrietjes gebakken, maar nu bedacht ik dat een bakbanaan ook lekker is, en als je die in frietjes snijdt en in olijfolie bakt, heb je een lekker bijgerechtje.  Echt een aanrader!

2016-02-26 16.14.16

Het recept houdt niet veel in. 

  1. Neem een halfrijpe bakbanaan; niet te groen, maar ook nog niet helemaal zwart.
  2. Schil deze en snij er frietjes van
  3. Doe een lepel kokosolie of boter in een pan en bak op een gematigd vuurtje de frietjes tot ze goudbruin zijn.  Vergeet niet om ze regelmatig te draaien, zodat de vier kanten krokant zijn.
  4. Laat aflekken op wat keukenpapier.
  5. Lekker met een beetje zout, maar zeker ook zonder 😉
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

