glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Overpeinzing

Een reactie plaatsen

Vandaag heb ik (nog) geen nieuw receptje uitgetypt.  Dat gebeurt al eens als je een paar dingen uitprobeert en die mislukken. Neen, dat ga ik inderdaad niet over de daken schreeuwen, maar het is wel een feit 😉

Eén van deze tegenslagen betrof ‘brood’!  Jaja, zelfs voor een ervaren bakker kan ook brood mislukken.  Doorgaans is dat niet zo’n ramp, omdat het nooit helemaal mislukt en het brood alsnog te eten is…. Helaas moet ik nu ook toegeven dat ik met een eigen uitgewerkt recept ook helemaal de mist in kan gaan. Het ergste is nog wel dat je dat niet zo’n ramp vindt als dat eenmalig gebeurt, maar stel je voor dat je tot drie keer toe eenzelfde, tegenvallend, resultaat bekomt op één dag!!!

Hoef ik te vertellen dat zoiets een echte hersenbreker is en je op zo’n moment niet mag/kan opgeven, omdat je wéét dat je recept alle vorige keren wél werkte….

Deze ervaring had ik dus met mijn ‘perfect koekenbrood met rozijnen’.

2016-03-04 14.17.16

Het ‘ s morgens vroeg aan de slag gaan met de (lawaaierige) keukenmachine, kan op weinig bijval rekenen van mijn dochter.  Ze stelde ook deze keer de vraag waarom ik op zo’n onmenselijk vroeg uur al aan het bakken was 😉

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit toch best wel vaak gebeurt, vooral als ik zomaar ineens een idee kreeg in er blijf op broeden in bed.  Dan zit er maar één ding op…. Dan schiet ik meteen in actie 🙂

Maar goed, deze keer was ik dus tegen de vooravond nog altijd in de weer om dit brood mooi en goed gebakken uit mijn oven te toveren…. Ik denk dat ze mijn punt vanaf nu wel heeft begrepen :-/

Terug naar het overpeinzen van mijn recept én het proberen achterhalen van de reden van mislukken.

2016-03-04 15.49.48

Ik gebruik altijd eenzelfde mengeling aan meelsoorten, al is het ook afhankelijk van wat ik op dat moment in huis heb.  Zo gebruik ik, voor brood, zowel Schär B, Doves Farm, No Risk als Twello’s bruine broodmix en meestal een mengeling van meerdere soorten.  Waarom?  Omdat ik graag varieer in kleur en smaak 😀

Echter, deze keer vond ik Twello’s bruine broodmix een goed idee en ik mengde dit niet met een andere meelsoort, wat héél uitzonderlijk is dus….  Ik besefte dit gegeven pas na de derde mislukking en bedacht dat ik voor een laatste poging maar zou overschakelen op Schär C.

Ongelooflijk maar waar, maar dit keer had ik mijn perfecte brood, heel mooi ogend, lekker gerezen en stevig gebakken brood!!!

2016-03-04 17.09.28

Vanaf nu ga ik nog iets beter nadenken over welke meelmengeling te gebruiken en dit ook te noteren 😉

 

 

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

