glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Worteltaartwafeltjes

Een reactie plaatsen

Vandaag deed ik me tegoed aan deze wafeltjes 😀  Ik was nieuwsgierig hoe ze zouden smaken, want het staat al een lange tijd om mijn ‘verlanglijstje’ om eens iets met worteltjes te maken. De recepten voor worteltaart zijn gemakkelijk te vinden op internet, maar ik zou ik niet zijn als ik niet eerst nog mijn eigen ding probeerde voor ik een taart maak 😉

De hoeveelheid wortels die ik toevoegde, anderhalve cup, was niet echt voldoende, dus raad ik aan om er toch meer in te doen.  Ze zijn halfgaar en garen verder in het wafelijzer.  Hierdoor is de smaak ervan subtiel aanwezig.

Ik hou ook van het crunchy aspect van de pecannoten, maar je kunt ook andere noten uitproberen.

Tijdens het bakken, was het even uitzoeken hoe lang ze in het ijzer moesten blijven.  Het glutenvrije meel heeft niet de neiging om snel bruin te kleuren, maar als ze te hard gebakken worden, zijn ze net iets te droog.  Het is afhankelijk van je wafelijzer en dus zelf uit te testen.

2016-03-21 14.30.09

Ingrediënten

  • 180 g meel (bv No Risk, Schär B, ketanmeel)
  • 1 EL Fiberhusk
  • 1 thl kaneelpoeder (of naar smaak)
  • snuif zout
  • 2 EL olijfolie of kokosolie
  • 4 EL ahornsiroop
  • 250 ml kokosmelk
  • x g geraspte en half zacht gestoomde wortels of gepureerd
  • een (grote) handvol grofgehakte pecan- of walnoten
  • een handvol rozijnen, geweekt

Werkwijze

  1. Doe meel, fiberhusk, kaneel, zout in een mengkom en meng
  2. Voeg hier de olie en ahornsiroop toe
  3. Meng kokosmelk bij het meel tot een glad, maar vrij dik, beslag
  4. Doe er de wortels, de noten en de rozijnen bij en meng alles goed
  5. Met een eetlepel leg je deeghoopjes in het wafelijzer en bak tot goudbruin
  6. Laat afkoelen op een rooster
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

