glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Boekweit-kokosontbijt

Een reactie plaatsen

Op internet kom je vaak recepten tegen voor ‘overnight oats’.  Ook al vind je tegenwoordig gemakkelijk gegarandeerd glutenvrije haver, ik blijf het vermijden vanwege het feit dat er geen consensus is over het al dan niet veilig zijn.

In elk geval wordt aangeraden om haver heel voorzichtig te introduceren als je coeliakie hebt én er niet teveel van te gebruiken.  Dat op zich lijkt me reden genoeg om te twijfelen, zeker als je darmen niet hersteld zijn of je erg gevoelige darmen hebt.

Toch spreekt zo’n gemakkelijk ontbijt me elke keer weer aan.  Tot nu toe maakte ik wel een chiaontbijt, wat je ook een nachtje in de koelkast laat staan voor het ontbijt.  Echter, voor mij graag een beetje variatie en dus toch maar even uitgeprobeerd of zo’n ontbijt ook met glutenvrije boekweitvlokken lukt. Ik neem altijd vlokken van ‘De Halm’ en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Wel, dit ontbijtje heeft me aangenaam verrast! 😀  Het is niet alleen heel lekker, maar vult goed.

Een extra pluspunt is wel dat je het overal mee naartoe kunt nemen.  Indien je voor meerdere dagen een ontbijt wil voorzien, kun je de droge en de vochtige ingrediënten in aparte potjes of bokalen doen en die ter plaatse mengen.  Op die manier heb je voor meerdere dagen.

Het is niet ideaal, zeker niet altijd handig, maar wel aan te raden om ten allen tijde iets te voorzien als je op stap gaat.  Je weet immers niet altijd op voorhand of er glutenvrij eten aanwezig is en dan nog kan het zijn dat het niet voldoende voedzaam is om een (actieve) dag door te komen.

2016-04-14 08.25.47

Ingrediënten

  • 1 cup boekweitvlokken
  • 1 cup kokosmelk
  • 1 cup yoghurt (kokos of soya)
  • 3 EL kokosschaafsel
  • 2 EL chiazaad
  • 1 thl vanille extract
  • 1 El cacaopoeder of 2 EL chocoladedruppels
  • optioneel : ahornsiroop of honing naar smaak
  • 1 banaan in stukjes

Werkwijze

  1. Meng boekweitvlokken, kokos, chiazaad
  2. Voeg yoghurt en melk bij en roer alles goed door
  3. Meng er de banaan, cacao (indien suikervrij) of chocoladedruppels en ahornsiroop bij
  4. Zet afgesloten in de koelkast tot de volgende morgen (of minstens 8 uren)

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

