glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Kersentaart

Een reactie plaatsen

Moederdag  en dan wil je al eens iets bijzonders.  Misschien is deze kersentaart wel iets om nog even snel te maken.

Je kunt natuurlijk zelf een taartbodem maken, maar ik koos voor een gemakkelijke oplossing, gewoon omdat het tegenwoordig kàn 🙂

Sinds kort heeft ‘Herta’ o.a. een taartbodem in zijn assortiment en deze zijn in heel wat winkels standaard opgenomen in het assortiment. Héél handig dus voor wie snel een taart of gebak wil maken!

Deze keer is het een kersentaart geworden, omdat dit niet iets is wat ik vaak maak, maar wel erg lekker vind.

Volgens mijn bescheiden mening is dit een taart die iedereen met succes uit de oven kan toveren. Ben je een beginnende bakker of schrik je terug van ingewikkelde recepten, dan is dit een aanrader!

2016-05-07 21.24.53

Ingrediënten

  • Taartbodem van Herta (glutenvrij)
  • 4 dl (kokos)melk
  • 40 g puddingpoeder
  • 40 g suiker
  • 1 liter kersen op sap
  • Gelatineblaadjes (aantal afhankelijk van hoeveelheid sap) of 200 g neutrale afdekgelei

Werkwijze

  1. Taartbodem uitrollen en met papier in een taartvorm leggen.
  2. Prik met een vork in de bodem
  3. Los puddingpoeder op in 05 dl melk
  4. 3,5 dl melk met de suiker al roerend aan de kook te brengen.
  5. Giet er het puddingmengsel bij; goed roeren.  Breng opnieuw aan kook en blijf een paar minuten langer roeren.
  6. Stort de pudding op de bodem en verdeel gelijkmatig
  7. Laat de kersen uitlekken en vang het vocht op. Verdeel de kersen over de pudding
  8. Bak de taart gedurende 30 minuten op 180°C
  9. Leg de gelatineblaadjes zo’n vijf minuten in koud water
  10. Warm ca 2 dl van het opgevangen sap op en meng roerend met de uitgewrongen gelatineblaadjes (Wanneer je van heel zoet houdt, kun je een eetlepel suiker toevoegen)
  11. OF Warm 140 ml kersensap met 200 g afdekgelei ( ipv stap 9 en 10)
  12. Wanneer de taart gebakken is, giet je er het sap gelijkmatig over.
  13. Laat de taart goed afkoelen; eerst in de taartvorm en daarna verder op een rooster
  14. Zet in de koelkast tot je gaat serveren

2016-05-08 07.45.35

Bron : http://www.smulweb.nl/recepten/144771/Kersenvlaai

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

