glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Gevulde pizzabroodjes

Een reactie plaatsen

Het mooie weer lokt de barbecueliefhebbers.  Heel gezellig en ontspannen buiten eten met z’n allen.  Jammer genoeg is ook hier alertheid en aanpassingen nodig om dat gevoel ten volle te hebben als je geen gluten mag hebben.

Waar de gastheren doorgaans geen besef van hebben, dus niet aan denken, is dat het rooster, waarop alles gebakken wordt, een bron van gluten is.  De meeste kruiden en marinades bevatten immers gluten en deze hangen dus ook aan het rooster.

Hoe kun je dit oplossen?  Tenzij het om je eigen initiatief gaat en je ervoor zorgt dat alles glutenvrij is, zijn er een aantal mogelijkheden.

In de eerste plaats is het vaak handig om zelf te voorzien in je vlees, vis of veggieburgers.  Je kunt richtlijnen geven en een adres waar het lekkers kan besteld/gehaald worden of het zelf halen.  Op die manier ben je zeker dat het ook apart bewaard blijft en er hier al niets fout loopt.

Verder bestaan er aluminiumschaaltjes voor op de barbecue.  Deze zorgen ervoor dat je vlees niet op de grill komt te liggen en dus geen kruisbesmetting kan gebeuren. Echter, ook hier is enige alertheid nodig, want vlees dat bakt, spat en de gluten springen lekker mee :-p  Je vlees als eerste laten bakken en een extra aluminiumbakje of -folie voorzien om af te dekken en het blijft veilig.

In het begin bakte ik al eens mijn eten op voorhand, thuis dus, en wikkelde het in twee lagen aluminiumfolie.  Waarom twee lagen?  Omdat de eerste laag altijd op het rooster komt te liggen en dus vol gluten hangt.  Die eerste laag liet ik dan netjes achter en mijn eten bleef langer warm, terwijl ik net zo goed met mijn handen aan die kippenbil of rib kon peuzelen en daarna niet meteen de handen moest wassen om het volgende stuk te nemen.

Ik geef toe, helemaal ontspannen lukt nooit.  Er zijn altijd gluten in de buurt; er hoort brood bij, of de groenten zijn niet helemaal veilig door gebruikte kruiden, sausjes of toevoegingen, etc.  Toch mag dit je er niet van weerhouden gezellig mee te doen.  De ervaring leert dat iemand met coeliakie toch altijd héél alert is en blijft… Het ‘glutenradertje’ is altijd actief 😉

Ik vermeldde al het brood bij dit soort gelegenheid.  Zelf neem ik dan ook altijd brood mee.  Dit zorgt er tevens voor dat ik altijd iets achter de hand heb, mocht er alsnog een probleem zijn. Een gewone boterham is dan toch een beetje zielig.  Deze broodjes maken het net iets speciaals en ik ben zeker dat de andere gasten er nieuwsgierig naar zijn en ook willen proeven 😉

2016-05-07 16.07.34

Ingrediënten

  • 200 g broodmix
  • 160 ml lauw water
  • 12 g olie of vloeibare boter
  • 6 g droge gist
  • Kerstomaatjes
  • (Punt)paprika
  • Vlees of vis of andere ingrediënten die je graag op pizza legt
  • Pizzakruiden (peper, zout, paprika, basillicum, tijm, chili,..)

Werkwijze

  1. Doe meel met gist en water in de mengkom en dit goed
  2. Voeg er de olie aan toe en mix tot een egale massa
  3. Voeg als laatste de kruiden toe
  4. Verdeel het deeg in gelijke stukken en maak hiervan een bol
  5. Duw elke bol plat, beleg met snippers vlees of vis, groentjes in kleine stukjes, en een kerstomaatje
  6. Vouw de bol voorzichtig rond de vulling.  Maak je handen nat.  Maak er een gesloten bol van
  7. Leg op een bekleedde bakplaat, duw lichtjes plat en beleg met wat geraspte kaas of kaasvervanger
  8. Een schijfje paprika oogt mooi, iets anders kan uiteraard ook.
  9. Bestrooi met nog wat kruiden
  10. Laat 30 minuten rijzen
  11. Bak gedurende 25 à 30 minuten op 200°C
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

