glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Frangipannetaart

Een reactie plaatsen

Nog een recept om de taartbodem van Herta mee uit te proberen! 😀

Wie gek is, of was, op frangipannetaart, zal bij deze niet langer op zijn honger moeten zitten.  Binnen het uur heb je deze smakelijke taart uit je oven getoverd.

Het oorspronkelijke recept komt uit de receptenmap van één van mijn dochters.  Lang geleden, begin middelbare school, hadden ze kooklessen en daar werden heel bruikbare, eenvoudige recepten gesmaakt.

Ook hier is het mogelijk om volledig gluten- en melkvrij te maken. Met kokosbloemsuiker of berkensuiker is dit minstens even lekker, dus ook hierin kun je iets gezonder gaan.  Voor de confituur kun je opteren voor een suikerarme of -vrije versie.

2016-03-20 11.51.08

Ingrediënten :

  • 1 taartbodem (bv Herta)
  • abrkozenconfituur (liefst zonder stukken)
  • 200 g meel (bv Schär C)
  • 10 g bakpoeder
  • 300 g suiker(vervanger)
  • 1 dl (maïs)olie
  • 1,5 dl sojayoghurt (of kokos- of amandel-)
  • 6 dr amandelextract
  • 2 hele eieren
  • 1 eierdooier

2016-03-19 13.40.01

Werkwijze :

  1. Oven voorverwarmen op 180°C
  2. Meng meel, bakpoeder en suiker
  3. Voeg hierbij olie, eieren, yoghurt en extract en meng alles tot een homogeen beslag
  4. Leg de taartbodem met het bakpapier in een taartvorm
  5. Bestrijk met abrikozenconfituur
  6. Giet het beslag hierop
  7. Bak ca 40 minuten of tot een pin er droog uitkomt
  8. Laat helemaal afkoelen op een rooster
  9. Bestrijk desgewenst met suikerglazuur (of kokosglazuur)
Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

