glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Peperkoek met kastanjemeel

Een reactie plaatsen

Clemsansgluten is een Franse blogster, die wel vaker recepten naar mijn smaak maakt.

Een tijdje geleden haalde mijn dochter peperkoek in huis.  Voor haar is dit eerder uitzonderlijk, maar het smaakte haar duidelijk.  Ik kreeg hierdoor ook wel zin in zo’n lekkere plak met boter op.

De voorhanden zijnde peperkoek vind ik allesbehalve lekker en snel droog.  Ik las, en hoorde, dat ‘Peijenburg’ in Nederland een smakelijke versie op de markt bracht , maar in België heb ik die nog niet gezien.

Enkele dagen geleden kwam dit recept ‘langs’ en trok dus meteen mijn aandacht.  Alles wat wordt gebruikt, had ik voorhanden, dus hield dit recept bij de hand tot ik tijd en gelegenheid vond om het te maken.

Ik vermoed wel dat ik toch een beetje gezonder uitkom met deze versie; er zitten in elk geval al geen geraffineerde suikers in en met de overige ingrediënten lijkt het me ook beter te scoren op dit vlak. 😉

Het moeilijkste aan bakken vind ik het wachten tot je gebak volledig afgekoeld is.  Ik heb een eerste korstje nog lauwwarm geproefd en was niet helemaal tevreden. Maar, ik heb genoeg ervaring om te beseffen dat er grote kans is dat zo’n gebak lekkerder wordt als je die kunt laten liggen tot de volgende dag.  Om uitdrogen te voorkomen, of beter, om het vocht goed in de koek te behouden, pakte ik deze in en legde ze in de koelkast.

Ik kon nauwelijks wachten tot het ontbijt…. De plakjes verdwenen vrij snel, onder een goedkeurend gemompel van mijn tafelgenoot.  Zelf was ik aangenaam verrast, want zelfs zonder boter blijkt de smaak prima; helemaal niet zo mierzoet als was ik me van peperkoek kan herinneren 😀

De dochter mistte het plakkerige en vond hem niet zoet genoeg, want hierdoor proef je teveel kaneel…. en dat lust ze eigenlijk niet.  Zo leer je wat veel suikers doen met voeding nl. smaken verdoezelen 😉

Niettegenstaande ik in eerste instantie dacht het één en ander te moeten aanpassen, hou ik het toch bij het recept van mijn eerste poging, wat slechts een klein beetje anders is dan van mijn bron.

2016-11-05-18-40-21

Ingrediënten

  • 100 g kastanje/rijstmeel (Ma vie sans gluten) of in verhouding 65g/35g
  • 2 thl bakpoeder
  • 2 à 3 thl koekkruiden (naar eigen smaak)
  • 20 g kokosbloesemsuiker
  • 100 g neutrale, zachte honing
  • 1 ei
  • 2 EL neutrale olie
  • 50 g witte amandelpuree (bv Jean Hervé)
  • 60 à 70 ml ongezoete amandelmelk

2016-11-05-19-28-15

Werkwijze

  1. Oven voorverwarmen op 160°C
  2. Bekleed een kleine, rechthoekige bakvorm met bakpapier
  3. Meng meel, bakpoeder, suiker, kruiden in een kom
  4. Voeg hier de olie, honing, amandelpuree en meng goed.  Dit lukt gemakkelijk met een grote lepel
  5. Doe er voorzichtig de melk bij, tot alles is opgenomen
  6. Meng het ei eronder, tot je een glad beslag bekomt, dat een op pannenkoekenbeslag lijkt. Voeg eventueel een beetje extra melk toe
  7. Bak ca 50 min
  8. Laat tien minuten afkoelen alvorens uit de bakvorm te halen
  9. Bewaar de volledig afgekoelde peperkoek in een luchtdichte doos in de koelkast.  Ik gebruikte het bakpapier om hem in te rollen, zodat het vocht in de koek blijft.

 

Bron : http://clemsansgluten.com/recette-gluten-de-pain-depice-chataigne-amande/

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

