glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Koffiekoek met chocoladedruppels en roomkaas

Een reactie plaatsen

Koffiekoeken zijn glutenvrij wel al te koop, maar lang niet overal en de voorverpakte zijn, wat had je gedacht, helemaal niet zo lekker.

Er is een tijd geweest dat ik op zondagmorgen steevast een koffiekoek lustte, maar dat is écht wel heel lang geleden… Lang voor ik geen gluten meer mocht eten.

Nu beschouw ik deze koeken eerder als een traktaat voor bij de koffie, of als extraatje als tussendoortje ipv taart.  Toch kan ik me best voorstellen deze koffiekoeken bij het ontbijt te verorberen 😉

Ik gebruikte de kant en klare taartbodem van Herta, omdat het op die manier snel en gemakkelijk is voor iedereen.  Het kan uiteraard met een zelfgemaakte bodem 🙂

2016-10-07-13-46-10

Ingrediënten :

  • 1 taartbodem van Herta
  • Een potje (250 g) mascarpone (of Piladelphia)
  • 1/4 cup Stevia/berkensuiker
  • 1 thl vanille extract
  • 1/4 cup chocladedruppels

Werkwijze :

  1. Verwarm de oven op 170°C
  2. Rol de taartbodem uit
  3. ‘Teken’ met een mes een rechthoek in het midden van de bodem
  4. Snij met een scherp mes even brede, evenveel repen links als rechts van deze rechthoek
  5. Klop de kaas, de suiker en de vanille luchtig en smeer op de rechthoekige deeglap
  6. Bestrooi de chocoladedruppels gelijkmatig over de kaas
  7. Vlecht de repen over deze vulling, tot ze elkaar mooi overlappen
  8. Smeer de bovenkant van het gebak in met een beetje melk of een beetje eigeel
  9. Bak gedurende ca 20 minuten of tot goudbruin
  10. Laat volledig afkoelen alvorens in koffiekoeken te snijden

2016-10-07-16-27-11

Bron:  https://www.pillsbury.com/recipes/chocolate-chip-danish/b113dc9e-ab73-48fe-a614-c1c71785e504

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

